Mobiel netwerk station Zwolle

Mooie blog jeffrey ga zo door

De locatie op het politie gebouw is geen T-Mobile locatie maar een Vodafone 3G 2100 en 4G 1800, 2100

T-Mobile zit daar al dichtbij op Windesheim 2G900 - 3G2100 - 4G900 10Mhz, 1800 20 + 10Mhz, 2100 10Mhz, 2600 20Mhz ttd

Station Zwolle is inderdaad een ramp geworden na dat de locatie op de kringloop wat nu The Great Escape is verwijderd is

Perrons zuidoost naar Emmen is het prima, perrons in noordwest kun je er helemaal niks mee band 3 - 1 - 38 zijn te zwak waardoor het toestel op band 8 gaat hangen zonder 4G+ en wisseld continu tussen 7 masten

Hoi Bilds. Sinds een week hangt in die mast op het politiebureau een tweede verdieping antennes. Zie onderstaande foto.

De onderste kleine antennes zijn de Vodafone antennes die je bedoelt. De bovenste zijn nieuwe multiband Huawei antennes met Huawei zenders eraan. Ik heb deze ook al kunnen scannen op CellMapper. Ze hangen er nog maar 1 tot 2 weken.

De locatie met nummer 362350 is de nieuwe. Het is wel gek, want ik heb nog nooit CA of meer dan alleen 1800MHz gezien op deze locatie. Ik heb dat bij meer nieuwe T-Mobile locaties gehad. Blijkbaar moeten ze daar eerst nog iets handmatig activeren. Ondanks dat doen deze antennes 8T8R op 1800MHz, wat betekent dat als je telefoon 4x4 Mimo ondersteunt je bij 4G al de dubbele snelheid kan hebben. Deze nieuwe antennes zullen zonder 2600MHz TDD waarschijnlijk meer capaciteit hebben dan de oude antennes op het dak van de great escape met 2600MHz.

O ja die bedoelde ik inderdaad ik dacht het Vodafone was omdat T-Mobile mij liet weten dat er niks ging veranderen dus ik ben toch wel verbaasd over de nieuwe locatie en ben benieuwd hoe dat verder ontwikkeld, ik heb in mij cell-id log gekeken hij is al actief
Perron naar Emmen krijg ik 267110: 3 - 3 - 1 - 8
Perron kamperlijntje 49620: 8 - 362350: 3 - 13770: 3 - 158640: 8 - 49660: 8 - 2230: 8 - 54650: 8 - 2490: 8 - 236740: 8 - 4180: 8 - 167050: 8 - 16570: 8 - 3370: 8
wisselt continu tussen 13 masten

Maakt niet uit hoorde meerdere mensen klagen dat bij station Zwolle het internet niks meer doet gespreken verbroken worden, toen vroeg ik welke provider ze hadden T-Mobile

362350 doet alleen band 3 20mhz is zwaar overbelast als er een IC binnen komt ligt het helemaal plat het toestel gaat dan met andere masten verbinding maken 3370 Wezep - 13770 Hattem

Op 8045PA omgebouwde Tele 2 nu T-Mobile 342740: 3 - 3 - 1 - 8 Note 10

Nu nog de Vechtdalvalleilijn nog bij Ommen valt alles weg en tussen en Ommen - Marienberg 2G 3G of helemaal niks de rest is prima

Even een tip T-Mobile heeft ook smallcells hangen in politie bureau’s hier in Nunspeet hangt er ook 1 in het politie bureau alleen band 3

Ja ik reisde zelf regelmatig met de trein tussen Emmen en Zwolle. In het bos bij ommen is het mobiel bereik dramatisch slecht. Tussen Ommen en Marienberg hebben alle providers daar last van. Ik hoop dat ze daar nog een keer wat aan gaan doen.

Het verbaast me nog wel dat de performance op die nieuwe locatie bij het station in Zwolle nog zo dramatisch slecht is. Als ik die cell ids bekijk verbind je met hele onlogische masten. Andere frequenties dan de primaire 1800MHz carrier staan er nog niet aan, misschien dat dat nog iets kan verbeteren. In ieder geval wel gek dat ze 2600MHz weg hebben gelaten, omdat dat er wel hing.

Ik heb gisteren speedtest gedraaid op Zwolle station. Deze kwam een aantal keren uit tussen 20-50 Mbps. Ze zouden er goed aan doen, om een extra zendmast te plaatsen daar, met bijvoorbeeld band 38. Het was namelijk nu vrij rustig, maar straks zonder corona, wanneer de studenten en forenzen weer gaan reizen, hou ik mijn hart vast.

Die zendmast daar is net nieuw, maar ze hebben daar veel te weinig frequenties opgehangen. Die antenne heeft nog 14 poorten over op de hogere banden, dus ik schat de kans heel groot dat ze daar nog wel 2600FDD, 2600TDD en misschien zelfs 1400MHz gaan bijhangen. Maar wel heel apart dat ze dat niet meteen hebben gedaan

1 like

De site 362350 is een stuk sneller worden ik haalde over de 300 mbit net 4G+ b1 b3+3 8 4CA.
Het is nu natuurlijk nog rustig maar het geeft wel aan dat het flink vooruit is gegaan.

1 like

Netjes! De eerste maand dat deze site er hangt leek hij ook alleen maar een enkele b3 carrier uit te zenden, kan ook best zijn dat die bevindingen in die periode zijn gedaan.

36235 krijgt trouwens dit jaar nog 2600FDD en 2600TDD erbij, dan zal het probleem voor de spits helemaal zijn opgelost. Ik heb daarnaast ook geruchten gehoord dat er uiteindelijk een indoorinstallatie komt op het station, om de capaciteitsproblemen helemaal op te lossen.

Maar 362350 is bij het politiestation. Heeft dit wel effect op de mensen op het station? Ik merk dat de laatste tijd het wel beter is op station Zwolle, alleen nog niet op het oude niveau is. Van de week weer getest en kwam niet boven de 80 uit, tijdens de corona spits. Het belangrijkste is dat er meer frequenties komen op 267110, het liefst 2600FDD of Anders TDD. Overigens werkt mijn internetverbinding het beste als ik contact maak met 158640, richting Kampen.

36235 is recht op het station gericht, dus daar ga je op de meeste plekken voordeel van hebben. Deze krijgt dit jaar nog 2600FDD en TDD. 26711 verbind je waarschijnlijk mee op de oostelijke perrons. Ik heb over de situatie op Zwolle al contact gehad met T-Mobile en ze zijn ervan op de hoogte. Het zou dus ook kunnen dat ze de boel nu tijdelijk zo hebben afgesteld dat 36235 zachter zendt om meer verkeer op 26711 te krijgen.

Ik heb net mijn aansluiting gemist op station Zwolle. Ik heb een aantal speedtest gedaan, waar bij het hoogste 35mbps was. Via cellmaper kwam ik er achter wat jij zei, namelijk dat ik verbonden was de zendmast bij het politiestation. Mijn telefoon was verbonden met band 3, oftewel 1800mhz.

Hoe weet jij dat daar 2600mhz komt? En kan 2600mhz station wel dekken? Bedoel je met indoor installatie dat er small cells komen? Ik merk overigens als je op het station loopt, dat het netwerk je snel op band 8 zet in plaats van band 3, waarschijnlijk door de beweging?

Dat ze 2600MHz FDD en TDD gaan plaatsen heb ik vernomen vanuit T-Mobile, als reactie op mijn melding dat het netwerk rond het station vrij traag is. Aan het type antenne is ook wel te zien dat ze meer frequenties willen toevoegen.
Dekken van het station lukt prima vanaf zo’n afstand, voornamelijk omdat je helemaal buiten staat met een vrij directe zichtslijn naar de mast.

Dat je primair op 900MHz wordt gezet is al een teken van drukte. Het T-Mobile probeert je zo veel mogelijk primair op b3 te houden, als die qua upload of signalling vol begint te raken ga je naar b8, dan naar b1 en dan naar b38 als die er is. Ik zat vroeger in de spits vaak op b1 of zelfs op b38. Dat was dan op de oude site.
Inmiddels is er in zwolle al een site met 2600MHz FDD (b7), we zullen zien hoe lang het nog duurt voordat het station deze ook krijgt.

Edit: Met indoor installatie bedoel ik inderdaad dat ze een DAS installatie of small cells gaan plaatsen.

2 likes

Oh dat is nog meer goed nieuws b7 en b38 binnenkort daar weer testen als het actief is.

Indoor installatie dat is nog beter, ik ben wel benieuwd straks naar de performance daarvan.

De locatie bij de politiebureau is wel een hoge locatie die pakt een heel groot gebied.