Mobiel koppelen aan zelf gekozen mast

Weet iemand hier een mogelijkheid (App?) om een mobiel met een zelf gekozen mast te laten werken?

Bij een evenement raakt nl de dichtstbijzijnde mast (sterkste signaal) overbelast waardoor er regelmatig slechte verbinding is.
Ik wil graag een mobiel (voor een vaste taak tijdens evenement) aan de rand van het evenementsterrein plaatsen die verbind met een verder gelegen mast waar de de grote groep mensen waarschijnlijk niet mee verbind.
Maar ik wil dus zeker weten dat die mobiel met die verder gelegen mast werkt.

In principe kan dit niet. Het netwerk bepaalt altijd waarmee je verbindt. De enige mogelijkheid is er gebruik van te maken als een mast waarmee je graag wil verbinden een frequentieband actief heeft die de overbelaste mast niet heeft. Dit kun je op de kaart in het icoontje zien aan de cijfers. Sommige telefoons (Met name Samsung) kun je vastzetten op een bepaalde frequentieband. Als de overbelaste mast die band niet heeft, maar de andere wel, weet je daarmee zeker dat hij daarmee verbindt.

1 like

Vodafone is wel het slechtste van de drie. Ze hebben op veel plekken band 3/20 combinatie, wat niet veel verkeer kan verwerken. T-Mobile is heer en meester op veel plekken, ze zijn zeker aan te raden. KPN volgt op een goede tweede plek

Wat ook kan helpen is, je internet verkeer via 3G laten verlopen. Omdat de meesten dan via 4/5G zijn verbonden. Heb je vaste evenementen locaties, dan zou ik aanraden om de sites van de providers in de buurt in de gaten te houden via antenne register. Providers geven evenementen locaties vaak wel voorrang met ombouwen/uitbreiden.

@jeffrey, Dank je voor je antwoord, ik was er al een beetje bang voor.
Ik heb gecheckt op de antennekaart en de verder weg gelegen mast heeft band 1 als extra beschikbaar.
Nu fysiek ter plekke testen of de telefoon (oudere Samsung S6) daarmee kan verbinden.
Ook, hoe kies je een band? met *#0011# ? Nog niet helemaal uit.

@Sam We gebruiken een KPN PrePaid SIM only kaart, budget kwestie.
Ter plekke heeft juist Vodafone een tijdelijke mast, maar bij drukte is die ook meteen overbelast.

Om welke locatie (s) gaat het?

Je zou het kunnen doen, op de manier zoals radiozendamateurs het doen, nl. met een richtantenne. Die moet je dan uitrichten op de verder weg gelegen mast. Een 20 elements yagi kan wonderen doen op dat gebied. Het enige nadeel is, dat je een toestel moet hebben met een externe antenne aansluiting. Ik weet niet, of die nog bestaan, maar in de GSM tijd had Ericsson dergelijke toestellen met een SMA aansluiting.

1 like

Ik vind op internet (website in Australie) alleen een oplossing voor smartphones dmv een ‘carkit’.
Deze pikt het antenne signaal van de telefoon op (contactloos), en heeft dan een FME aansluiting op de carkit waar een externe antenne op aangesloten kan worden.

Het gaat om een Samsung S6 in de buitenlucht met een KPN PrePaid SIM only kaartje…
Dus voordat ik met allerlei externe antennes aan de gang ga, eerst zien of ik die mobiel kan laten doen wat ik wil.

Onderstaand afbeelding verduidelijkt de situatie.
Het gaat om het gebied van de VAM berg bij Wijster.
Het lijkt dat de mast op de vuilverbranding (1) ‘het’ wel zou moeten kunnen doen echter de VAM berg zit in de weg. In de schaduw van de VAMberg (2) is al heel beroerd dekking, ook in het dorp Drijber. Als er dan ook nog veel mensen zijn kom je er wat verbinding betreft heel moeilijk tussen.
Ik wil bij de rode lijn (3) de vaste post situeren en hoop dat ik dan een connectie met de mast (4) op Band 1 kan vastzetten.

Dus voor mij nog steeds de eerste vraag; Hoe krijg ik mijn Samsung telefoon vast op een Band. Heb ik nog steeds niet kunnen uitvogelen.

1 like

Je kan met de Samsung Band Selection app verschillende banden locken:

1 like

Zodra KPN de boel hier ombouwt naar Huawei zijn je capaciteit problemen waarschijnlijk verleden tijd. Een paar van de omliggende masten zijn al omgebouwd dus hopelijk duurt het niet al te lang meer.