Meerdere Odido (T-Mobile) sites met 3500Mhz 5g

Ik heb op de antennekaart meerdere (bijna alle nieuwe 5G sites) van Odido gezien. Op de banden N78 en N28. Zijn deze sites al ingeschakeld op 5g 3500mhz of word dat pas gedaan na de veiling? En zijn deze sites ook 5G standalone?

1 like

Deze sites zijn dus al klaar om band 78 te ondersteunen, maar staan dus nog niet aan. Dat mag ook nog niet, omdat ze nog niet zijn geveild. Odido zou ze dus na de veiling aan kunnen zetten.

Ik hoop trouwens dat Odido ook gaat werken aan 5G indoor. Vooral in Amsterdam zijn er veel locaties die dat kunnen gebruiken.

1 like

3,5 GHz betekend niet automatisch 5G SA, dus dat weet je met deze gegevens niet.

En als Odido 5g SA zal ondersteunen, betekent dat dan dat je ook VoNR (Voice over 5G) kan gebruiken inplaats van VoLTE? En ondersteunen alle 5G telefoons ook VoNR?

Voor VoNR heb je 5G SA nodig, dat vervangt dan de VoLTE, of dat is dan nog een fallback.
Niet alle telefoon modellen zullen dit (vanaf het begin) ondersteunen. Nieuwe high-end modellen wel schat ik in, maar ik weet niet de specificaties van VoNR of dit beter geimplementeerd is dan VoLTE. Daar hangt het van heel veel verschillende factoren af of je telefoon dit ondersteund op een netwerk.
Zo kan een bepaald toestel wel werken op KPN, maar niet op Odido of andersom. Ook werkt het met jouw toestel wel in NL op je provider, maar als je in het buitenland werkt het ineens niet meer. Zelfs andersom heb ik al gehoord. Een toestel werkte in Polen niet op T-mobile, want niet getest etc. maar in Duitsland werkte het ineens wel op T-mobile.

1 like