Masttype op de kaart

Ik bekijk ook wel eens kaarten in andere landen. Een van die kaarten is https://www.antennesmobiles.fr/ en daar hebben ze, wellicht vanuit de Franse overheid verplicht, ook een registratie van de constructies waaraan/waarop antennes zijn opgehangen. Nu heeft antennekaart nu alleen een onderscheid in wel of geen hoogspanningsmast.

In Frankrijk hebben ze de volgende benamingen:

  1. Pylône autostable - Vrijstaande pyloon
  2. Batiment - Gebouw
  3. Chateau d’eau (reservoir) - Watertoren
  4. Pylône tubulaire - Buisvormige pyloon(zou ik onder 1 scharen, zie zo snel geen verschil)
  5. Mât - Mast (voorbeeld opgezocht en lijkt meer op korte paal)
  6. Tour hertzienne - Televisie/radio toren
  7. Immeuble - Appartementencomplex
  8. Silo - Silo
  9. Monument religieux - Kerk
  10. Mât métallique - Metalen paal(meer een kleine variant van 1)
  11. Dalle en béton - Betonnen plaat(voorbeeld wat ik zag leek op lage constructie tegen een bergwand)
  12. Fût - Schoorsteen(voorbeeld wat ik zag was metalen schoorsteenpijp)
  13. Intérieur galerie - Binnengalerie - winkelcentrum
  14. Mât béton - Betonnen paal
  15. Pylône haubané - Getuide mast
  16. Tunnel - Tunnel
  17. Pylône arbre - Kunstboom
  18. Ouvrage d’art (pont, viaduc) - Constructies (brug, viaduct)
  19. Semaphore - Uitkijktoren??
  20. Monument historique - Monumentaal gebouw
  21. Phare - Vuurtoren
  22. Local technique - Technisch gebied
  23. Tour de contrôle - Controletoren
  24. Intérieur sous-terrain - Ondergrondse binnenruimte
  25. Support non décrit - Niet beschreven ondersteuning

Het lijkt er, gezien de grote hoeveelheid, op dat het operators zelf beschrijvingen opvoeren. Er zit overlap in de beschrijvingen.

Nu mijn idee, het zou interessant zijn om deze gegevens voor de Nederlandse masten te gaan verzamelen als community. Dus dat we als groep dit gaan invullen. Daar moet Jeffrey dan een soort invulveld (met vaste keuzes)bij elke locatie voor moeten opvoeren zodat wij die kunnen kiezen. Stel dan wel voor de lijst wat korter te houden als de Franse lijst. Daar zit veel overlap in naar mijn mening.

Voorstel voor hier, naar mijn eigen observaties.

  1. Vakwerkmast
  2. Monopole(metalen of betonnen paal)
  3. Bedrijfsgebouw(Kantoor/fabriek)
  4. Woongebouw
  5. Kerk
  6. Silo
  7. Zendmast(denk Alticom torens ed, waarbij primaire functie zendmast is)
  8. Toren(andere torens waarbij de primaire functie niet zendmast is)
  9. Reclamemast
  10. Schoorsteen
  11. Tunnel
  12. Indoor(openbare gebouwen)(sowieso zijn niet alle indoors geregistreerd in Antenne Register)
  13. Kunstboom
  14. Hoogspanningsmast
  15. Overige constructies

Ben benieuwd naar jullie mening.

2 likes

Antennesmobiles neemt dit over van CartoRadio, het Franse antenneregister. Het lijkt inderdaad alsof het in Frankrijk verplicht is dit op te nemen.

Vraag me wel af hoe @jeffrey dit praktisch zou moeten regelen. Het is immers niet altijd even logisch. Kerken en hoogspanningsmasten lijken me duidelijk, maar onderscheid tussen een vakwerkmast en een monopole lijkt me moeilijk. Crowdsourcen?

Ja, dat was ook de bedoeling, de community het laten vullen.

Onderscheid is niet zo moeilijk. Er zou ook een blogpagina gewijd kunnen worden aan het bespreken van de verschillende opties evt aangevuld met foto’s. En het verschil tussen een vakwerkmast en een monopole is heel duidelijk.

Vakwerkmast: mast opgebouwd uit drie palen/spijlen die onderling weer verbonden zijn met meestal diagonale dwarsverbindingen.

Monopole: mast opgebouwd uit een enkele paal, van hout, beton of staal.

Met beschrijvingen en voorbeelden moeten we het samen kunnen opzetten.

Het klinkt als veel werk, en ik zie nog niet direct de toegevoegde waarde.
Kun je mij dat duidelijk maken?
Of is het meer nieuwsgierigheid?

1 like

Ja, is misschien veel werk maar vele handen maken werk lichter. Het hoeft ook niet in een keer af te zijn. Je kan alles op onbekend zetten en dan langzaam laten vullen. Ik kan het sowieso doen voor mijn omgeving.
Ik bedenk me net nog een extra categorie nl de windmolen.

Is inderdaad nieuwsgierigheid niet alles hoef toegevoegde waarde voor iedereen te hebben. Er zijn volkstammen die helemaal geen interesse hebben in telecom masten en toch bestaat deze website.

1 like

Ik bedoelde niet zozeer onderscheid voor participanten, maar dat het moeilijk zou zijn om het onderscheid te maken als je het probeert te automatiseren.

Mij lijkt het wel een plan. Ben toch wel voor gecrowdsourcete info op de kaart, zo zouden deelnemers ook aanpassingen voor namen door kunnen geven bijvoorbeeld.

Aha, verkeerd begrepen maar ik denk niet dat het te automatiseren is althans voorlopig. Begint al bij der data van het AR die heeft geen unieke identifier voor een locatie en operators geven in veel gevallen verschillende coördinaten op voor dezelfde locatie. Daar zou wel wat voor te programmeren zijn om locaties die coordinaten binnen een x aantal meters hebben tot een zelfde locatie te laten vallen. Maar ja dat kan bijv weer niet op daken waar de operators vaak dichtbij elkaar staan maar toch niet op dezelfde plek.

Dus het hangt sterk af van de community.

Ik heb voor mezelf al een beginnetje gemaakt op Google My Maps: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit?mid=1KyEhD5mFtj5O120GY3s8300h7K8&usp=sharing
(nog niet volledig natuurlijk)

Even een oud topic erbij halen omdat ik zie dat er tegenwoordig bijstaat. Misschien al wel langer, maar dan heb ik het gemist :innocent:.

Het werkt wel uitstekend, want ik heb tientallen locaties hier in de buurt opengeklikt en er is er maar eentje die niet klopt (T-Mobile 883/KPN 4249). Dit is een woongebouw.

@jeffrey Hoe heb je dit geregeld? Het is zo te zien geen data in het Antenneregister, match je dit dan ergens of is het handwerk? Ben benieuwd…

1 like

Ha, leuk dat je het opmerkt. Dit is inderdaad een flink project geweest. Ik ben samen met @The_Wireless_Guy vrijwel alle locaties met de hand langs geweest om dit in te vullen. Achter de schermen is meer informatie bekend, bijvoorbeeld ook welke providers indezelfde mast of op dezelfde rooftop staan. Dat geeft leuke kansen voor analyses in de toekomst.

Bedankt voor de aanvulling, ik heb het aangepast!

2 likes

Wow, wat een monsterklus. Wel echt top. Mooi werk heren! :clap:

1 like

Fijn dat er extra informatie is. Ik lees bij sommige sites een toelichting, ook erg fijn! Is er een manier om te achterhalen, waar een toelichting is geschreven? Nu moet ik het handmatig zoeken.

1 like

Er is geen manier om dit te filteren inderdaad. Ik wil in de nabije toekomst misschien een speciaal icoontje toevoegen aan locaties waar iets mee aan de hand is (lopend vervangingstraject, vergunning voor nieuwe mast in de buurt, enz…)

1 like