Mast van de Maand Januari 2021 - Festivalterrein Zwarte Cross

De nieuwe editie van ‘Mast van de Maand’ lees je op https://antennekaart.nl/blog/mast-van-de-maand-2021-01.

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Reageer hieronder!

1 like

Ik vraag mij af wat er met de ontwikkeling van zendmasten van T-Mobile gaat gebeuren, sinds ze deze verkocht hebben aan cellnex en het weer van hen huren. Volgens nieuws berichten, heeft T-Mobile door deze constructie meer zendmasten gekregen, die zij kunnen gebruiken. Neemt cellnex deze ontwikkelingen over of gaan ze het terugschroeven.

Daarnaast heb je het over dat Tele2 (bovenste), T-Mobile (midden) en KPN (onderste) zenders gebruikt. Wat wel vreemd is, je zegt dat ze in de zomer van 2020 zijn geplaats. Terwijl T-Mobile de Tele2 zendmasten toevoegd aan zijn eigen netwerk (sinds begin 2020).

In het contract staat beschreven dat er in de komende jaren zo’n 180 nieuwe locaties worden gebouwd. Door het uit te besteden hoeft T-Mobile zich zelf niet bezig te houden met bouw en onderhoud aan de masten.

De Tele2 locaties worden weggehaald door een ander team mensen dan de upgrades voor T-Mobile. Deze Tele2 locatie staat hier ook uit en zal in de toekomst zeker gaan verdwijnen.

Mooi verhaal. Wat ik mij afvraag of alle apparatuur het hele jaar aan staan en stroom verbruikt terwijl deze capaciteit buiten het festival om natuurlijk een enorme overkill is voor deze locatie. Staat alles 24x7 aan?

Ja, op het moment dat ik er was stonden alle carriers op alle sectoren gewoon aan. Ze gebruiken misschien wel een sleep mode of lager vermogen om stroom te besparen, maar niet op het moment dat ik er was. De snelheden waren wel wat lager dan je van een normale opstelling kan verwachten, maar dat kunnen ook gewoon andere instellingen voor de toekenning van zendtijd zijn.

1 like

Op de foto’s staan dus alleen maar TMobile apparatuur op de grond?
maar je zegt dat er ook KPN (en Tele2 maar das tmobile…) antennes in de mast zitten…
Waar zitten die van KPN dan op aangesloten?

Ja ik ben in deze post alleen ingegaan op de techniek van T-Mobile. KPN heeft een eigen kast onder de mast staan, en ook voor Tele2 staat het oude kastje er nog. De Tele2 apparatuur zal nog verdwijnen bij deze locatie en staat nu al uit.