Laatste 2 Ericsson masten van KPN

Hoi, ik heb een vraag met betrekking tot 2 Ericsson opstelpunten in 2 hoogspanningsmasten hier in Veenendaal. Wat zijn de exacte plannen van KPN bij deze 2 opstelpunten, verhuizen of vervangen ik ben erg benieuwd. Over 3/4 jaar gaat deze hoogspanningslijn ook definitief verwijderd worden. (Hoogspanningskabels ondergronds | Gemeente Veenendaal)

Als nu al bekend is dat de hoogspanningslijn gaat verdwijnen zullen de providers niet veel moeite meer doen om ze om te bouwen. Het zoeken van nieuwe locaties is dan een logische keuze. Afwachten tot de hoogspanningskabels en armen van de mast zijn weggehaald is ook een optie, dan laten ze de mast zelf staan. Deze kunnen ze dan als gewone zendmast gebruiken. Maar als ik dat allemaal lees zou dat nog best lang kunnen duren.

2 likes

Dat is minstens met 1 HVP ooit gebeurd, langs de A1 bij Apeldoorn. Je ziet nog duidelijk dat het ooit een HVP was.

Hier in de regio zijn ook nog maar een handjevol KPN sites niet omgebouwd naar Huawei. Twee daarvan staan in de gemeente Geertruidenberg en staan op een hoogspanningsmast.

Deze hoogspanningslijn gaat voor zover ik weet niet verdwijnen, maar op een steenworp afstand van beide sites zijn nu nieuwe telefoonmasten gebouwd. Vergunningsaanvrager kon ik niet vinden, maar alles wijst op KPN.

Kennelijk kiest KPN dus ook een beetje eieren voor haar geld. Onderhoud en aanpassingen kunnen erg moeilijk zijn op hoogspanningslijnen.

Nieuwe vakwerkmasten worden over het algemeen niet meer door de operators gebouwd maar door bedrijven als Cellnex.

Ik heb een artikel op de Tennet website gevonden dat deze lijn wel gaat verdwijnen en ondergronds wordt gebracht vanaf de A27 naar het 150 KV hoogspanningsstation. Het trace wordt helemaal om Raamsdonkveer gelegd.

https://www.tennet.eu/nl/ons-hoogspanningsnet/onshore-projecten-nederland/geertruidenberg-verkabeling-150-kv/

1 like

Ik dacht dat Geertruidenberg-Tilburg 150kV ondergronds werd gebracht omdat op dat tracé het nieuwe 380kV net komt. Maar blijkbaar gaat het dus (verwarrend genoeg voor mij) wel om deze lijn. Dat maakt de keuze om deze nieuwe masten te plaatsen helemaal logisch. Veel hoge gebouwen zijn er daar ook niet.

Vodafone (in Geertruidenberg) en T-Mobile in Raamsdonksveer zullen dan ook wel op die mast komen. Die staan in de omgeving op hoogspanningsmasten.

Overigens draait T-Mobile daar in Raamsdonksveer ook altijd nog op alleen band 1 en 3. Om nog maar even aan te geven dat aanpassingen op hoogspanningsmasten een crime kunnen zijn.

Is het overigens echt zo dat Cellnex letterlijk alle (100%) van de telecommasten plaatst tegenwoordig? Ik zie toch verschil in de vormgeving tussen sommige masten.

Het is niet alleen Cellnex maar die is wel de grootste in Nederland. Ik heb geen grote verschillen bemerkt maar wellicht kijk ik er niet zo scherp naar.

T-Mobile is al bezig met vervangen van die mast aan de Lindonklaan. Er is als het goed is al een mast gebouwd t.h.v. kruispunt Doornboom en Essenboom misschien al geactiveerd.

Cellnex heeft volgens hun eigen website 790 masten in beheer.
+/- 500 waren ooit van Shere, dat in 2016 werd gekocht, 261 van Towerlink ook in 2016 gekocht, en 32 van het voormalige Alticom wat in 2017 werd toegevoegd aan Cellnex.
Die Alticom masten zijn geen gewone vakwerkmasten, maar de voormalige TV torens van KPN. KPN schijnt nog steeds de grond te bezitten, behalve enkele meters rondom de mast. Alticom bezit het betonnen deel (onderste), en Novec de stalen mast (bovenste deel).
Novec zegt dat ze de grootste in Nederland zijn, met zo’n 2000 masten. Novec is een afsplitsing van Nozema, en 100% dochter van Tennet.

1 like

Novec ziet volgens mij zo’n beetje iedere geschikte hoogspanningsmast als opstellocatie, dus dat is een beetje valsspelen :wink:. Zij doen inderdaad wel de ‘hoge’ masten die vroeger van NOZEMA waren. In die zin heb ik er wel mee te maken gehad toen ik nog in de broadcast werkte. Ze denken wel met je mee.

Cellnex ken ik als bedrijf niet, alleen van naam. Ik vind het altijd een beetje gevaarlijk als een bedrijf zoveel macht heeft dat ze kennelijk bijna alle nieuwe telecommasten bouwen. De telecomproviders maken zich zo wel erg afhankelijk van één partij. Bedrijfstechnisch snap ik het wel.

Maar goed, ik was me er niet van bewust dat telecomproviders zelf helemaal geen masten meer plaatsen. Dus in die zin weer wat geleerd. Daar helpt dit forum wel bij haha.

1 like

Ik leesnu het volgende op Locaties - Cellnex Netherlands :

De telecommunicatie infrastructuur van Cellnex in Nederland

De infrastructuur van Cellnex in Nederland bestaat uit ruim 4.000 antennemasten en 24 hoge telecom- & datatorens.

Maar daar maken ze geen onderscheid in dak en grondlocaties(vakwerkmasten). DE 2000 Novec masten zullen ook zowel dak- als grondlocaties zijn waarbij de vele hoogspanningsmasten mee worden geteld en die worden juist de laatste periode meer en meer verlaten door de operators.

En Cellnex is dit jaar gefuseerd met T-Mobile Infra:

Cellnex in Nederland

Cellnex Netherlands B.V. is ontstaan uit de overnames en fusies van Alticom B.V. (overname 2017), Towerlink Netherlands B.V. (overname 2016), Shere Masten B.V. (overname 2016) en Cignal Infrastructure Netherlands B.V. (originally T-Mobile Infra BV) (fusie 2021).

Maar al met al zullen ze elkaar niet veel ontlopen.

2 likes