KPN update 22 Februari 2021

KPN heeft vandaag weer een update geplaatst op de Antennekaart. De nieuwe 2100MHz indeling is zichtbaar geworden, en er zijn weer veel masten omgebouwd naar Huawei. Door het hele land heen zijn overgebleven Ericsson gaten gevuld met Huawei. Behalve de regio Sittard en Brunssum zijn er geen grote gebieden aangepakt. Wel zijn er in het Ericsson gebied weer een flink aantal 3G-only masten omgebouwd.

Je kunt de update bekijken op https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.17375758&lng=5.44268181&zoom=8&providers=kpn,t-mobile,tele2,vodafone&scan=1dee8b17-c5b5-4fc3-aef0-b5f09cf7290c

1 like

Ze hebben een stuk of 11 zendmasten mét 2G uitgeschakeld in Amsterdam. Deze gaat vanaf Amsterdam centraal tot en met Museumplein. Wat zou daar de reden van kunnen zijn?

Lijkt erop dat ze band 32 nu mogen inzetten op C2000 masten. Zag dat die hier in de buurt is omgeschakeld en heb willekeurig nog wat geklikt en er zaten meer C2000 masten bij waar band 32 nu aanstaat.

Of althans is gecoördineerd, want mijn vriendin krijgt hem op haar Samsung Galaxy S9 nog niet binnen. Zelfs niet als ik hem forceer op band 32. Terwijl dat toestel hem wel moet ondersteunen. Staat misschien nog niet echt aan aan dus.

Lijkt allemaal op small cells te gaan. Zo te zien ook 2G only. Waarschijnlijk eenvoudigweg niet mer nodig.

Ik had op het Tweakers reageer gedeelte gelezen, dat KPN tot nu toe alleen de S20 toelaat op het B32 netwerk. Ik weet niet of het waar is, maar het is in ieder geval wel een rare beslissing als dat zo is. Dat zou zelfs betekenen dat jet met de nieuwste S21, niet met B32 kunt verbinden, terwijl je telefoon het wel ondersteund.

Dat is commercieel gezien wel een vreemde keuze.

Snap dat je wellicht oudere toestellen overslaat, maar mensen die >1000 euro uitgeven aan een Galaxy S21 Plus of voor mijn part een iPhone 12 pissen dus ook naast de pot?

Neem aan dat KPN dit wel gaat oplossen maar dat het zoals altijd bij KPN lang gaat duren :wink:.

Maar 1+3+7+20+32 is volgens 3GPP gewoon een bekende combi, hoe kan KPN dit dan tegenhouden? En vooral, waarom willen ze dat?

Kom nu een beetje onwetend over wellicht, maar dat ben ik ook. Ik heb altijd gedacht dat als een CA combi in een 3GPP release heeft gezeten dat toestellen dit ook ondersteunen.

Forceren op b32 gaat ook niet lukken, omdat hij een andere band nodig heeft voor upload, die dus primair is. Je kunt b32 dus alleen secundair krijgen en daarbij ben je afhankelijk van de carrier policy, waar hij alleen nog maar voor de S20 in lijkt te staan. Band lock gaat je dus helaas niet helpen.

1 like

Ik denk dat die allemaal wel komen. Maar de Umlaut tests zijn allemaal op S20s gedaan, dus het zou daarmee logisch zijn voor KPN dat ze daar het eerste op beginnen. Wel slecht dat ze de nieuwere telefoons zoals de S21 nu nog steeds niet ondersteunen. Dat is echt een gemiste kans, want het staat nu wel door het hele land stroom te verbruiken.

Ik weet niet of telefoons perse een bepaalde combinatie moeten ondersteunen om 3GPP compliant te zijn, maar de providers leveren aan de telefoonfabrikanten een config bestandje met ondersteunde combinaties (en voorkeurscombinaties) voor het netwerk. Als de combinatie daar niet instaat zal hij nooit worden gebruikt.

Dat kun je wel zeggen ja. Veel geld betaald voor een licentie en zenders die de hele dag staan te stoken voor relatief gezien een handjevol mensen. In een woord: rommelig.

Dat eerste wist een medewerker van T-Mobile te vertellen toen band 38 was aangezet maar de combi 1-3-8-38 niet werkte. Die had nog niet in een release gezeten.

Maar moeten providers echt voor ieder toestel zo’n config aanleveren joh? Dat lijkt me ook wel onredelijk veel werk. Coolblue alleen al verkoopt >500 smartphones.

Haha ja, niet over nagedacht. Beetje dom.