KPN Nieuwe apparatuur op opstelpunt: Wat is dat voor bovenste deel op de antenne?

Beste enthousiastelingen,

Ca 1,5 week geleden mocht ik bij KPN opstelpunt 1186 een kijkje nemen.
Locatie Eelderwolde gemeente Tynaarlo, postcode 9766TM, site ID 1186
In de eerste week van augustus 2021 is hier een nieuwe KPN configuratie geplaatst.

Ik voeg een foto toe. je ziet hierop de nieuwe antenne van KPN (sector 3) met daarbij een soort “hoedje” dit is de top van de antenne.

Het is een soort plat opzetstuk op de top van 1 cm dik met een bobbel met de tekst Huawei en een geel driehoekje met de tekst “This arrow point to the antenna”.

Er gaat 1 aarddraad naartoe en één aansluitkabel.

Even wat vragen die ik heb:

  • Waar is dit platte onderdeel voor?
  • Wat is het voor type aansluiting en waar is dit mee verbonden?
  • Wat is de functionaliteit van dit onderdeel?
  • Heb je nog meer info hierover, dan is dat welkom.

De foto is gemaakt terwijl de antenne nog op de palet stond in horizontale toestand op een standaard op een meter van de grond.

Goede dag verder!
Groet Borax

.

Dit is de locatie (de legenda is nog de oude configuratie van de Ericsson spullen, de nieuwe site van KPN is van Huawei).

De meting die ik op 9 augustus heb gedaan laat zien dat de nieuwe KPN configuratie op deze mast direct operationeel is. De oude mast (Ericsson is verwijderd). Dit opstelpunt geeft dekking voor KPN op de banden 1 (2100 MHz),3 (1800 MHz) en 20 (800 MHz). Band 3 en band 20 waren in de oude situatie geactiveerd en hebben in de nieuwe opstelling dezelfde cell identifiers gehouden. De nieuwe KPN band op de mast is band 1 (2100 MHz) en is direct geactiveerd (band 1, call 41/42/43 met cell id 3036457/3036458/3036459).

Dan ben je hier natuurlijk op de juiste plek. De toevoeging bovenop de antenne is een Huawei AISU, Antenna information sensor unit. Hierin zitten sensoren die het netwerk informatie geeft over de plaatsing van de antenne. Dus richting (azimuth), mechanische downtilt, gps locatie en hoogte. Dit kan deels worden gebruikt om storingen te detecteren (losgewaaide antennes die een andere kant op zenden), maar kan ook worden gebruikt voor optimalisatie met bepaalde massive mimo configuraties.

De AISU sluit aan op de AISG bus, die ook wordt gebruikt voor het aansturen van de elektrische downtilt van de antennes, en om zaken zoals het type antenne uit te lezen. De AISU gaat dus met een AISG kabel in de antenne, en vanaf de antenne met een AISG kabel in een RRU.

Zie ook de handleiding van dit ding: Dropbox - AISU_User_Manual.pdf - Simplify your life

1 like

Bedankt voor je snelle antwoord jeffrey, helder! Goed voor de performance van het netwerk dus :wink:

Nog even aanvullende vraag.

  • Krijgt elke antenne lokatie een AISU geplaatst?

  • Is het nieuw dat dit geplaatst wordt of was dat bij oude configuraties zoals Ericsson ook al zo?

  • Is dit uniek dat een AISU geplaatst wordt in NLD voor KPN of doen andere providers dit ook?

Thanks voor antwoorden

Alle Huawei antennes van KPN krijgen een AISU inderdaad, dit doen ze ook al sinds het begin van de Huawei uitrol. Op de Ericsson sites is er niet zoiets. T-Mobile (ook Huawei RAN) doet dit niet. Ik heb het in het buitenland ook wel al eens gezien.

Lijkt me goede ontwikkeling dat KPN een AISU plaatst om de performance en maintenance in optimale (remote-managed) conditie te houden voor ons als gebruiker. Goede stap.

Zal t-mobile dit niet doen uit kosten overweging en meer reactief onderhoud doen?

Wat zal zo’n ding kosten?

Geen idee wat deze dingen kosten. Als je het meteen over alle sites in het hele land bekijkt loopt dat al snel op natuurlijk.