KPN mast Nathalsweg Hank

Daar staat al bijna een jaar een setup (klaar?). Op antennekaart is die niet zichtbaar. De mast is wel te zien als schaduw in google maps, niet in streetview. Mijn fotootje is van 23 juli vorig jaar. Enige idee of die al live is ?

1 like

Bedankt! Ik had hem al op de radar. Het is een nieuwe mast van KPN, maar inderdaad nog inactief (en daardoor niet op de kaart). Stroomaansluitingen zijn een groot probleem tegenwoordig. Ze wachten daar waarschijnlijk op stroom

Ik vermoedde al stroom, maar dat het zolang duurde tegenwoordig verbaasd dan toch een beetje.

Aanvullend op deze localtie Bolkensteeg Dongen staat ook al meer dan een jaar een compleet lege mast. Wel zichtbaar als schaduw in maps, niet in streetview. Enig idee daarvan? In officiele bekendmakingen niet veel gevonden (of slecht gezocht :innocent: ).

Op de straalverbindingkaart staat daar een Odido straalverbinding ( Waar staan straalverbindingen? | Antennekaart.nl ), dus dit gaat vrijwel zeker een site voor Odido worden. Odido lijkt (in tegenstelling tot KPN en VF) de policy te hebben niet eerder apparatuur op te hangen dan wanneer ze een stroomaansluiting hebben.

Bij het sportpark in ‘s Gravenmoer staat trouwens ook een Odido straalverbinding. Ik kan het zo snel niet meer vinden maar als ik me goed herinner heb ik daar een vergunning gezien voor een nieuwe mast. Dat zal ongetwijfeld een vervanging van die Odido hoogspanningsmast in de buurt worden. Ondanks dat Vodafone daar al een paaltje heeft staan komt daar nu dus ook een grote mast, aangezien de hoogte van de straalverbinding op de kaart 40m is, wat een standaard hoogte is voor nieuwe masten. Zie Waar staan straalverbindingen? | Antennekaart.nl

1 like

Dat zou deze vergunning kunnen zijn, laatste keer dat ik die mast zag was het nog louter vodafone (die medio einde 2024 geupgreet is?). Dient er per provider een vergunning aangevraagd te worden of louter per mast?

(Eigenlijk een beetje retorische vraag, als je gaat bouwen (ook in een bestaande mast) dan heb je een vergunning te kunnen overleggen.)

Je wilt apparatuur ook niet maanden zonder spanning op locatie hebben staan. Garantie gaat in op installatiedatum, maar ook vind elektronica het niet fijn als er geen warmteontwikkeling is, en bv. toch wat condens bij komt. Ook betaal je dan voor apparatuur die nog niets oplevert.

In het verleden werd er dan regelmatig een generator neergezet, maar dat zal nu met goede dekking, buren die klagen, en CO2 verantwoording wel minder snel het geval zijn.

Dit soort setups draaien denk ik niet met garantie, maar met een SLA. :innocent:

Het 1e jaar is het zeker garantie, ik heb wat netwerken gedaan. Daarna komt de SLA, maar die kost je als provider geld. En als apparatuur lang zonder spanning heeft gestaan in een koude vochtige omgeving, wat buiten altijd is, dan gaat je SLA niet op. SLA dekt echt niet alles, als je niet hebt voldaan aan de installatie voorwaarden van de leverancier.

1 like