KPN kaart update 24 November 2020

KPN heeft vanmorgen de update van de afgelopen maand geplaatst. In de laatste maand hebben ze grofweg 500 locaties omgebouwd naar Huawei. 35 daarvan zijn nieuwe locaties of locaties die alleen nog maar 3G hadden en zijn omgebouwd naar nieuwe apparatuur. Deze maand voornamelijk ombouw in de provincie Limburg en het zuiden van Gelderland. Ook zijn er voornamelijk in Overijssel, Drenthe en Groningen een flink aantal hoogspanningsmastlocaties omgebouwd, sommigen daarvan waren voorheen 3G-only.

Bekijk de update op de Antennekaart

Ik zie dat KPN band 32 is begonnen met het inzetten van deze band. Is dat niet nieuw? Deze is recent geveild. Was deze band niet bedoeld voor 5G? Wat voor een toegevoegde waarde heeft band 32 ten opzichte van band 3 of andere banden?

Jeffrey veel van die nieuwe masten hebben geen 700Mhz, 5G van T-mobile en KPN kenmerkte zich toch vooral doordat ze deze band voor 5G wel ondersteuen iin tegenstelling tot Vodafone, weet jij misschien waarom dit er dan bij deze masten niet staat ?

Band 32 biedt extra bandbreedte op een relatief lage frequentie. Zo kan KPN ook indoor snellere 4G aanbieden. Het valt me tegen dat we deze nog niet aan zien staan bij T-Mobile of Vodafone eigenlijk.

KPN zet deze capaciteit in waar nu de meeste vraag is: op 4G.

Overigens zijn banden sinds LTE niet meer gekoppeld aan een techniek. In het verleden wat dat wel zo, GSM snapte alleen 900 en 1800, UMTS alleen 2100 en 900. Nu is dat heel flexibel.

Daarom zie je ook dat alle providers tegenwoordig “GSM” en “3G” frequenties gebruiken voor 4G. T-Mobile heeft tot 2018 zelfs geen frequenties gebruikt die voor 4G bedacht waren.

1 like

Band 32 is wel alleen download, waarbij dus ondersteuning nodig is vanuit andere banden voor upload. Het grootste gedeelte van de mobiele gebruikers is ook gebaat bij snellere download, dan upload.

Ik verwacht dat T-Mobile band 32 in gaat zetten voor 5G, maar het zou inderdaad ook niet gek zijn voor 4G. Alleen heeft T-Mobile al veel frequenties/banden ingezet op 4G. Met de recente toevoeging van band 7 & 20 van Tele2, lijkt mij dat de maximale 4G dekking en snelheid wel is bereikt voor T-Mobile. Nog meer banden en frequenties zal niet veel verschil meer maken.

Voor van band 7 verwacht ik veel op drukke plekken. Wat betreft Vodafone, die lopen overal wel mee achter, zal waarschijnlijk jaren duren, voor ze mee kunnen met de andere twee.

Het voorbeeld van band 32 is vooral dat het een beetje extra capaciteit is op een lagere frequentie. Als ik bijvoorbeeld naar T-Mobile kijk, dan zouden die dat ook best op 4G kunnen gebruiken op dit moment. En Vodafone al helemaal.