'KPN heeft snelste mobiele 5G-netwerk'

Ookla Speedtest metingen tonen aan dat KPN (momenteel) het snelste 5G netwerk heeft.

Overigens waar is er gemeten, aangezien KPN niet overal 5G heeft en wie heeft de beste 5G dekking Vodafone, KPN of T-mobile. Vind dekking persoonlijks belangrijker dan pure snelheid.

Dit is gewoon de mediaan van alle Speedtest.net gebruikers. Op zich best een realistisch beeld dus.

Nu KPN goed bezig is met het vernieuwen van hun netwerk en ze daarbij overal zoveel mogelijk frequenties inzetten, zullen ze wel meer van dit soort testjes en onderzoeken gaan winnen.

T-Mobile begint het een beetje kwijt te raken doordat lang niet alle locaties voldoende capaciteit hebben voor het flink gegroeide aantal gebruikers. Zo raken ze hun beste marketing tool kwijt, best jammer.

Vodafone is een beetje triest inmiddels.

1 like

https://www.umlaut.com/en/benchmarking/netherlands Volgens de P3/umlaut test wint T-Mobile weer dit jaar.

1 like

Ja, maar wel met 15 punten minder van vorig jaar én KPN wint inmiddels op datagebied. En dan is deze test uitgevoerd terwijl KPN nog volop aan het ombouwen is.

Ik ben nog erg blij met T-Mobile hoor, maar krijg het gevoel dat ze nu de fout gaan maken die KPN en Voda jarenlang gemaakt hebben. Namelijk: denken dat je netwerk wel goed is. Daardoor krijg je grote verschillen in capaciteit per locatie en dus ook verschillen in snelheid.

Waar TMO eerst erg duidelijk 1-3-3-8 of 1-3-3-8-38 aanbood is dat nu een ratjetoe geworden. Met soms ook band 20 erbij en heel af en toe band 7, en op nieuwe masten eigenlijk nooit meer 38.

Overigens zou ik het logisch vinden als T-Mobile op zoveel mogelijk plekken band 7 toevoegt en band 38 voorbehoudt aan drukke plekken. Niet andersom.

Ben het met je eens, T-Mobile laat wat kansen liggen die KPN nu wel pakt en dat vind ik wel jammer en dan vooral het MIMO verhaal. KPN doet op de lichtste Huawei sites 4X4 op B3 en B1. De nieuwe masten ondersteunen ook prima 4X4 van T-Mobile. Ze hebben ook 4X4 hangen op nieuwe locaties die ze bouwen. Want T-Mobile is wel degelijk hun netwerk compleet aan het vernieuwen. Maar ze hergebruiken veel oude RRU’s en KPN gaat voor alles nieuw.

Ik hoop dat T-Mobile op veel plekken B7 gaat bijplaatsen en de backhaul gaat verglazen kunnen ze ook nog veel winst uithalen.

1 like

Het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat T-Mobile het niet goed doet. T-Mobile was juist de enige die in de afgelopen jaren, flink heeft geïnvesteerd en uitgebreid. Waar KPN en Vodafone nog sliepen.

In theorie en praktijk kan het T-Mobile netwerk veel data verwerken én dat kan in de toekomst met de uitbreiding van band 7 & 38 nog beter én meer. Het feit dat T-Mobile vaker band 38 heeft hangen als band 7, heeft te maken met het feit dat T-Mobile van zichzelf al band 38 had en door de overname van Tele2 pas band 7 heeft bijgekregen.

Ik ben blij dat KPN een inhaalslag maakt, want dat maakt concurrentie beter en scherper. Zo kan T-Mobile alert blijven en ten alle tijden investeren in het netwerk. We zullen band 7, 20 & 38 steeds meer zien. Daarnaast verwacht ik ook dat band 32 volgend jaar zal opduiken, alleen is het de vraag of dat voor 4G of 5G gaat gebeuren. Aangezien de frequentie van 2G ook vrij gaat komen bij T-Mobile, volgend jaar.

1 like

Als b32 wordt geactiveerd zullen ze het eerst inzetten op 4G, net als KPN. Meer dan 1 carrier inzetten op 5G wordt pas interessant bij standalone 5G, iets wat we de komende periode niet hoeven te verwachten. Ook is er nog geen 5G versie van SDL band 32. Wel is er een vergelijkbare band in TDD mode, maar die is groter en geeft ook mogelijke storingen op GPS. De zenders die KPN nu overal heeft hangen zijn sowieso alleen maar gemaakt voor SDL.

Wanneer T-Mobile b7 bijplaatst op een mast heeft het daar veel meer spectrum dan KPN met het volle pakket (zelfs met KPN b32 meegerekend). Uiteindelijk zal de snelheid dus beter vergelijkbaar zijn.

1 like

Dat laatste is wel een scherpe opmerking. Valt mij ook op dat T-Mobile op best wel wat nieuwe sites straalverbindingen gebruikt. Soms worden die later verwijderd (als er een fiberverbinding is aangesloten), soms hangen ze er na 2 jaar nog. Dan heb je niets aan die enorme capaciteit. Ik snap dat dit een uitkomst is in het buitengebied, waar glas aanleggen duur is, maar zie het ook in steden.

Dit doet KPN toch wel beter, al kunnen zij dat ook eenvoudig door hun eigen netwerk. Al heeft T-Mobile met de overname van Tele2 misschien ook wel meer eigen glas in handen gekregen?

1 like

Hier in het hoge noorden wordt door T-Mobile vrijwel alles aan me kaar geknoopt en gelust. In Delfzijl waar ik woon heeft T-Mobile een hub staan waar alle masten in de omgeving mee worden bediend. En wat mij opvalt is dat sites met straalverbindingen altijd rond de 300 Mbps de max hebben bereikt. De eerste hop meestal boven de 300 en de tweede hop onder de 300. Wat ook goed te zien was tijdens de inschakeling van de B3 (10mhz) carrier, met goed zicht op de mast zijn de snelheden bijna niks gestegen omdat de backhaul al op de max was met 3CA. Wat wel verbeterd is is de snelheid met mindere dekking.

Wat ik mij al wel eens vaker afvraag is waarom doen die straalverbindingen geen Gigabit snelheid moet tegenwoordig wel mogelijk zijn? Mijn ervaring is dat alleen de glas masten lekker doortrekken. De rest stopt rond 300 wat natuurlijk heel snel is op het platteland!

Mooi voorbeeld is een mast in Scheemda dat is zelfs nog een oude mast uit 2015 die trekt 350+ en dan is dat ook nog in rijdende auto! Terwijl een mast verderop die op een straalverbinding hangt topt op 280.

Heb het gevoel dat KPN echt z’n best doet bij de ombouw om gelijk glas aan te leggen. Voorbeeld ervan is de nieuwe KPN mast in Spijk die zit nu tijdelijk op een straalverbinding en heeft nu een max snelheid van 220, maar laatste keer dat ik er langs reed lagen de de glasvezel catrollen al klaar dus neem aan dat ze glasvezel gaan trekken. En zeker nu KPN glasvezel wil versnellen zal het voor KPN steeds makkelijker worden om een lijntje naar hun masten door te trekken.

Hier kan je goed zien dat B3C+B1 net zo snel is als de volledige 4CA: