KPN: clusteren van 4G en 5G frequenties

Ik heb de indruk dat KPN zijn 5G band alleen maar koppelt aan band 3 van 4G.
Op het moment dat je geen 5G verbinding meer hebt met een mast die 5G ondersteunt zit je meestal op 4G band 20 gekoppeld met de nieuwe band 32 ( alleen download ).
Zo gauw het signaal van 5G maar een beetje afzwakt wordt er geswitched naar 4G.
Daarom zie je op de dekkingskaart van Cellmapper bij NR alleen maar groene trails.( zie afbeelding)
Wie heeft er een idee waar deze tactiek goed voor is ?

Het is voor mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, KPN gebruikt een combinatie van meerdere frequenties dan 700+1800 of 800+1500. Dan moet je telefoon zo’n CA wel ondersteunen, maar het zou me verbazen als dit niet zo is.

Als er 5G beschikbaar is, dan is 700 je hoofdfrequentie, maar wordt daar onder meer B3, B7, B32, B1 etc aan gekoppeld. Is er geen 5G maar wel 4G? Dan ga je op een geschikte mast eerst naar B3 als hoofdfrequentie, waar mogelijk gecombineerd met bovenstaande frequenties. Ben je verder van zo’n site en heb je minder ontvangst dan schakelt je telefoon naar B20. Lagere frequentie, dus meer ontvangst.

Volgens mij is het bij KPN wel zo dat je alleen 5G hebt op het moment dat de beste site op jouw locatie dat ondersteunt. Het is niet zo dat dan 5G van een andere mast gecombineerd wordt met de 4G van de dichtstbijzijnde site.

In Cellmapper is het vrij gebruikelijk dat je dit soort sporen langs een doorgaande weg ziet. Dat heeft er simpelweg mee te maken dat veel gebruikers dit gewoon aan hebben staan en dat doorgaande wegen veel verkeer hebben en dus voldoende “sightings” om iets te kleuren.

Edit: goed om even te vermelden dat in de hoek van Brabant waar je een screenshot van toont, nog best wel wat masten niet omgebouwd zijn en alleen B20 of B3+20 doen. Ik gok omdat ze in hoogspanningsmasten, op kerken en op watertorens hangen. Allemaal iets moeilijker.

Je constatering klopt inderdaad. Dit is niet zo zeer een netwerklimitatie, maar eerder een limitatie van de telefoon. Bijna geen enkele high-end telefoon die op de markt is ondersteunt lowband CA. Dus n28+b20 is niet mogelijk. Dan is de laagste niet-5G band die als anchor kan worden gebruikt band 3. Wanneer die band te zwak wordt is b20 de enige optie die je telefoon heeft, en dan kan 700MHz er niet meer naast gebruikt worden.

Pas als er telefoons op de markt komen die lowband CA ondersteunen zul je de 700+800 combinatie zien. Maar standalone 5G zit er ook een keer aan te komen, dan heb je helemaal geen 4G meer nodig en is dit geen probleem meer.

Waar zwak signaal is zie je altijd b20+b32 langskomen? Zie je ook wel eens enkel b20 (uitgaande van een actieve datasessie)?. De b20+b32 combinatie is wel een mooi voorbeeld van het voordeel dat b32 geeft doordat er geen upload nodig is.

1 like

Jij bent een stuk beter in begrijpend lezen dan ik, Jeffrey. Hoewel jouw uitleg in mijn antwoord opgesloten lag, had ik de vraag zelf anders begrepen.

Mijn idee was dat @Buske bedoelde dat hij zowel met 5G als 4G alleen 2CA kreeg. En dat leek me sterk.

Maar nu ik even doordenk, lijkt het me dat @Buske misschien ver van een site vandaan zit (kan goed, gezien de kaart die hij deelt) of in een goed geĂŻsoleerd huis. En dan krijg je wel het omschreven effect, de hoge banden doen het niet meer en dan komt het aan op 700 tot 1800 MHz.

Dat is niet zozeer een keuze van KPN, al sturen die de hogere frequenties wel bewust iets lager uit. Al moet ik zeggen dat zelfs in mijn goed geĂŻsoleerde huis de hoogste frequenties nog binnenkomen.

Overigens zie je ook op 4G nooit B8+20 of B28+20 gecombineerd. Dit is een compromis van de fabrikanten om zoveel mogelijk frequenties te ondersteunen.