KPN begint met implementatie 5G-corenetwerk

Het volledige artikel is te lezen op https://antennekaart.nl/blog/kpn-begint-met-implementatie-5g-corenetwerk. Reageren kan hieronder

Interessant, ook om te zien dat (bijna verplicht) Ericsson gebruikt gaat worden. Vodafone zal ook wel Ericsson gaan gebruiken.

Ik ben benieuwd wat T-Mobile gaat doen, die zullen ook binnen afzienbare tijd een 5G corenetwerk moeten bouwen, maar mogen dat niet met hun vaste partner doen.

2 likes

Quote:De ingebruikname van een 5G-corenetwerk stelt KPN ook in staat om standalone 5G aan te gaan bieden, waarbij de telefoons geen secundaire 4G verbinding meer nodig hebben om met 5G te kunnen verbinden. Dit kan de dekking van het 5G netwerk flink verbeteren. Deze ontwikkeling betekent echter nog niet dat standalone 5G meteen zal verdwijnen, omdat beide technieken naast elkaar kunnen worden gebruikt.

Ik neem aan dat je bij het laatste standalone eigenlijk Nonstandalone bedoeld had te schrijven.

Thanks, ik heb het aangepast

Hoever zal de ombouw zijn naar het core 5g netwerk bij kpn met Ericsson. Is het al gereed?

Asks het klaar is wat merk ik hiervan als consument.

Hoe kan ik zien dat ik met een dedicated 5g netwerk verbonden ben zonder 4g als hulpje?

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Jeffrey, kan je misschien een update geven? Het is namelijk erg stil vanuit kpn. Van T-Mobile en Vodafone hebben wij zelfs helemaal niks gehoord, over de core aanpassingen!

De core aanpassingen zijn best duur, en op dit moment nog niet echt noodzakelijk. Uiteraard gaat het meeste geld in het radio netwerk zitten, maar dat komt meer door de grote getallen.

Daarnaast is er voor een aantal voordelen van 5G, bv low latency, een heel andere core nodig.
Stel dat een provider nu 5 core centrales heeft verdeeld over Nederland, dan ga je geen low latency halen, omdat de vertraging op het transmissie netwerk (incl. routers en switches) te hoog is.
Je zult voor die toepassingen dus veel lokalere core moeten neerzetten. Dit is nu in ontwikkeling, en je zult in de toekomst dus ook naast de radio mast een container zien staan die dit gaat verzorgen.
Bv. 1 mast met een core container die de hele haven van Rotterdam bediend. Daar zal dan ook een flinke glasvezel capaciteit (of MW verbindingen) moeten komen, richting de andere masten en de rest van de core.