KPN band 1 als hoofdfrequentie

De laatste dagen zie ik steeds vaker band 1/2100 MHz als hoofdfrequentie gebruikt worden op verschillende sites, logischerwijs alleen als ik in de buurt van een site ben. Bijvoorbeeld thuis.

Dit gedrag is voor mij nieuw, ik ben gewend dat ik bij KPN alleen band 3 of 20 als hoofdfrequentie te zien krijg. Die komen nog wel terug alsook verder verwijderd ben van een site.

Zien meer mensen dit gebeuren? Zou dit iets zijn dat KPN afdwingt of heeft mijn telefoon ineens bedacht dat dit handig is?

Ervaar je dit op Huawei of op Ericsson sites? Op Huawei sturen (stuurden?) ze je vroeger vrij actief terug naar b3, maar op Ericsson bleef je op b1 of b7 primair hangen als je daar eenmaal op terecht bent gekomen. b1 is vrijwel net zo goed dekkend als b3, en aangezien ze nu op een aantal plekken 2100MHz 3G aan het uitzetten zijn duurt het vast niet lang voordat ze ook 20MHz op b1 gaan doen. Dan heeft b1 hetzelfde voordeel als b3 primair (snelle upload)

Ik ervaar dit de laatste week eigenlijk alleen op Huawei sites (hier in de buurt is geen enkele Ericsson met B1 over).

Ik zie het hier ook op meerdere sites gebeuren, zowel in als buiten het centrum. Opvallend is dat de telefoon vooral naar B1 schakelt als die wat langer idle is. Bij dan weer actief worden blijft hij wel op B1 hangen, ook als ik van cell wissel maar meestal niet als ik van site wissel. Dan gaat hij normaal gesproken weer naar B3.

Even edit: Heb een uurtje geleden buiten rondje gelopen, voor vertrek stond mijn telefoon op B3. Als ik naar de logs kijk is die dat buiten gebleven, maar sinds een halfuur staat hij op B1. Dus bij idle.

Ik heb dit de laatste weken ook veel zien gebeuren. Dit lijkt nu standaard te zijn op alle Huawei locaties. Wat de exacte conditie is weet ik niet, maar het zou inderdaad best iets met idle mode te maken kunnen hebben.

De Huawei locaties forceren vrij strict een bepaalde hoofdband. Op de Ericsson locaties maakt het niet uit. Als je daar eenmaal op b1 of op b7 zit primair kun je daar uren op blijven hangen, terwijl je rondrijdt in de omgeving langs meerdere masten. Dat geeft nu dus wel een bijzonder stukje interactie. Als je door een Huawei mast op b1 primair wordt gezet en daarna overschakelt op een Ericsson mast blijf je b1 primair houden totdat deze band helemaal geen signaal meer heeft. Met b3 is dat geen probleem omdat vrijwel alle locaties dat wel hebben, maar Ericsson masten met b1 vind je alleen in de steden.

b1 en 3 in 4t 4r configuratie wordt misschien wel de kern van de 4G capaciteit bij KPN. Geeft ook ruimte om b7 om te zetten naar 5G.