KPN 900 MHz Vanaf April

Volgende maand zet KPN 3G ook uit in de 900 MHz band. Wat zouden ze met de vrijkomende 5MHz van plan zijn? In de andere 5 MHz die KPN in deze band heeft draait 2G. Er zijn denk ik vier opties:
a) meer 2G
b) 4G
c) 4G met DSS
d) 5G

4G met DSS verwacht ik niet, aangezien er dan een gedeelte verloren gaat. Dan zou het logischer zijn, om het in te zetten voor 4G, want op 5G ga je met 5mhz niet veel winst behalen.

Ik verwacht zelf meer of alleen LTE-M en/of NB-IoT.
Dan kun je zakelijk en consument nog makkelijker scheiden.

Daar had ik nog even niet aan gedacht. Niet onwaarschijnlijk. Het levert ook de mogelijkheid op om 2G iets meer ruimte te geven, wat waarschijnlijk goed is als 3G uit gaat. De ondersteuning voor VoLTE is buiten Samsung en Apple nu eenmaal niet heel gewoon.

1 like

Dit lijkt mij ook logisch. Over een iets langere tijd zal 2G uiteindelijk ook wel afgeschaald gaan worden en dan zal het mogelijk ingevuld worden zoals T-Mobile nu doet. Maar tot die tijd, klinkt het logisch om een 5 MHz carrier in te zetten voor LTE-M.

LTE-M kun je ook in een stuk van 1.4 MHz inzetten, als er meer kanalen voor 2G nodig zijn. KPN gebruikt momenteel alleen kanaal 1-20 (4 MHz).

Voor de liefhebber: op dit moment (woensdagavond) is het YouTube kanaal “Amsterdam Bitstream Live Stream” weer actief met een stuk van de 900 MHz band waaronder het complete stuk van KPN. Misschien om de afschakeling van 3G te laten zien?

KPN gaat 3G niet in een keer uitzetten. Ze gaan er meer dan een maand over doen.
Ga mee van 3G naar 4G | KPN.

Ze doen er eigenlijk al sinds november over, toch? Toen ging 3G al uit op 2100 MHz. Op 900 MHz lijkt het overal nog vrolijk te draaien.

Ze hebben 3G-2100 uitgezet en vrij vlot de vrijgekomen ruimte gebruikt om 4G-2100 uit te breiden. Er was nog wat nawerk met de oude Ericsson sites maar goed. Als je op het in de link aangehaalde bericht afgaat lijkt er nu meer te gaan gebeuren dan een verschuiving van 3 naar 4G.

Dat snap ik, maar wat ik bedoelde is dat ze communiceren dat ‘vanaf’ 31 maart 3G uitgaat.

Maar 2 weken later blijkt: Het is niet ‘meer’ uit dan op 30 maart. Op dit moment staat 3G op 900 MHz overal nog aan, zo lijkt het althans.

Dat is eigenlijk wat ik bedoel: de communicatie lijkt niet te kloppen. Je kunt communiceren dat 3G ‘vanaf’ een datum stapje voor stapje uitgeschakeld wordt, maar dan ligt die datum al in november 2021. Of je geeft een datum waarop het uitgeschakeld wordt en die ligt nu nog in de toekomst. Dus ergens tussen techniek en content gaat wat mis.

Wel nog steeds heel benieuwd wat KPN met de overgebleven 5 MHz gaat doen. Daar lijkt weinig winst te behalen, behalve als je het exclusief voor NB-IOT of LTE Cat. 1 of zo inzet misschien.

Misschien zijn ze begonnen in een gebied waar wij niet wonen :slight_smile: Er zijn al veel opties genoemd voor de invulling van 900 MHz, in principe is 4G ook mogelijk (voor dekking) in combinatie met 5G op 800 MHz. We zullen moeten afwachten.