Klimaatbeheersing in zenders

Hoe werkt eigenlijk de klimaatbeheersing in een zender? Koeling en condensregulatie? Welke componenten worden hiervoor gebruikt?

In de kasten onder de mast zit klimaatregeling voor de apparatuur. Dat is dus voornamelijk koelen maar in extreme gevallen zou het de apparatuur ook kunnen verwarmen, hoewel de apparatuur dat zelf wel doet. De kasten onder de mast worden wel steeds leger. De apparatuur wordt simpeler en kleiner. Vroeger hingen alle zenders in de kasten, tegenwoordig hangen ze in de mast achter de antenne. Deze zenders zijn een heel groot metalen blok, met heel veel koelvinnen. Die worden dus gewoon passief gekoeld. De BTS van vroeger is een controller/baseband geworden tegenwoordig, die in 1 of 2 rack units past. Dat is eigenlijk de kist die al het zware werk doet. Dan hangt er nog een router in de kast voor de (glasvezel)verbinding, en daarnaast soms nog een aparte kast voor straalverbindingen. De losse loodzuuraccus worden tegenwoordig ook al vaak vervangen door UPSes met lithiumaccus.

Dit dus allemaal wel actief gekoeld. Ik ga er vanuit (maar weet niet 100% zeker) dat de klimaatregeling in de kasten ook gewoon de luchtvochtigheid kan reguleren.

2 likes

Bedankt voor de uitleg Jeffrey. Weet je toevallig ook het merk/type van de componenten van de klimaatregeling?

Ik heb even door mijn voorraad fotos heen gezocht. Ik heb daar eigenlijk nooit echt op gelet toen kasten openstonden, dus daar kan ik je helaas geen informatie over geven

Een oude video die ik heb gemaakt kan je in de kast kijken, er zit, voor zover ik kan zien, geen actieve koeling in (dwz, geen airco) https://youtu.be/UXRlwOmClM0

1 like

Uit mijn GSM tijd weet ik dat je bij Nokia kon kiezen voor passieve koeling of een airco unit achterop de kast.
De kasten waren toen voorzien van een heat exchanger, zodat de luchtstroom binnen en buiten gescheiden zijn. Ook zat er een verwarmingselement in, een ‘simpele’ verwarmings spiraal.
Kasten hadden er toen, tenzij je de airco optie had, wel last van als er teveel vocht in de kast kwam.
Ik heb zelfs een buitenkast gezien waarbij alle koperdelen aangevreten waren door de lucht in een leer looierij. Ze hadden al bewust een buitenkast binnen neergezet, later is daar nog een ruimte omheen getimmerd.