Indoordekking ZiggoDome vs. Jaarbeurs Utrecht

Beste Allemaal,

Onlangs was ik voor het “a state of Trance” festival in de jaarbeurs Utrecht en het viel me op dat de snelheid van de indoordekking daar zo belabberd is. Het was amper mogelijk om een video dan wel een foto te versturen als je in een volle zaal staat. Dat was wel anders toen ik een paar maanden geleden voor Eric Prydz in de ZiggoDome was, daar kan je prima video’s en foto’s versturen vanuit de menigte.

Is er hier iemand die wat kan vertellen over de beide indoor systemen?

en ik zou het ook wel leuk vinden om eens een blog-post te lezen over zo’n mooi indoor systeem.

Alvast bedankt, groeten Rob

Hoi! Het indoorsysteem in de Jaarbeurs is al redelijk oud. In de Ziggo Dome hangen verspreid door de zaal antennes aan het plafond die vrij directioneel zijn. Hiermee delen ze de zaal op in een flink aantal aparte cellen. Daarmee verdelen ze de gebruikers over een aantal cellen. In de jaarbeurs was dat (de laatste keer dat ik daar was) niet zo. Ze hadden 1 cell voor een hele hal, en dan ook nog niet eens met al het spectrum. Dat is dus helemaal niet voldoende voor een zaal vol mensen, en dus raakt het overbelast.

Ik wil heel graag eens een keer een uitgebreid artikel maken over hoe zo’n indoorsysteem eruit ziet. Probleem is alleen dat de installatie op veel van deze plekken achter gesloten deuren zit, en ik daar dus niet zo maar bij kan komen. (Als iemand dit lees die hierin wat voor mij kan betekenen → jeffrey@antennekaart.nl :wink: )

Ik ben zeker heel ouderwets als ik van mening ben dat je op een concert of feest gewoon je telefoon lekker in de zak moet houden en moet dansen op de muziek? Maar dat terzijde. :innocent:

De Jaarbeurs is inderdaad wel anders. Laatste keer dat ik daar was (voor een beurs helaas, niet voor een feest) vond ik het netwerk wel voldoende. KPN had daar toen denk ik de drie hoogste banden actief, met een antenne in iedere hal. Dat ging wel goed. Geen idee wat andere netwerken daar doen natuurlijk.

1 like

Helaas, die tijden zijn voorbij. Tegenwoordig wil iedereen graag zelf het moment vast leggen en direct delen met zijn eigen META verse :wink: Ik heb mensen gezien die niet echt meer in staat waren om met hun camera een fatsoenlijke opname te maken Toch jammer van al die e-waste, terwijl de organisatie een super mooie Live Stream had.

Maar ja 1 antenne is niet meer opgewassen tegen al dat data geweld.

@Jeffrey: Zou leuk zijn als je de mogelijkheid krijgt om een aantal concert locaties in beeld te brengen.

Ben ook benieuwd met welke setup je zoveel data en gebruikers goed aan kan. Zoals ik al zei, in de Ziggo was het prima te doen. Was natuurlijk ook een aanfluiting geweest als dat niet zo was, met een telecom provider als sponsor.

Ik was afgelopen zaterdag in Afas live voor een concert en merkte dat het netwerk niet altijd snel was (ook logisch met zoveel mensen op 1 plek). Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat ik continu video’s in 4k aan het uploaden was.

Speedtesten kamen wel elke keer rond de 100mbps uit op het T-Mobile indoordekking. Echter alleen 4G+ en nog steeds geen 5G op binnenlocatie. Ik hoop echt dat T-Mobile dit gaat upgrade, want alleen de 1800-1800-2100 is niet genoeg.

@jeffrey kunnen wij zelf geen contact opnemen met concertzalen of jij mag kijken? Je bent tenslotte een tech-journalist hahah

1 like