HSL Tunnel Oude Maas - Mast van de Maand Februari 2021

De nieuwe editie van Mast van de Maand lees je op https://antennekaart.nl/blog/mast-van-de-maand-2021-02

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Reageer hieronder!

1 like

Interessante post weer. En heel actueel voor mij, omdat ik gisteren voor het eerst in een halfjaar weer eens door die tunnel kwam.

Dit betekent dus in essentie dat Vodafone een stukje 4G capaciteit inlevert in de tunnel om ook GSM-1800 uit te kunnen zenden. Op zich opvallend, aangezien Vodafone ook gewoon VoLTE aan kan bieden. Misschien leveren ze dat nog niet aan MVNO’s?

T-Mobile doet dit overigens ook in de Willemsspoortunnel. Daar zit nog altijd een GSM-signaal op de 10 MHz die sinds eind 2019 wordt ingezet voor 4G.

1 like

Vodafone zet op op dit soort locaties de GSM carriers in de 4G guard band. Je hebt altijd 10% guard band, dus bij een 20MHz carrier heb je 2MHz guard band, 1MHz boven en 1MHz onder. Een GSM carrier is 200kHz, die passen daar dus mooi in.

T-Mobile doet dit niet, dus als ze 1800MHz 2G inzetten laten ze de kleine 4G carrier weg.

Alle providers hebben sowieso nog 2G of 3G nodig, omdat telefoons zonder VoLTE anders niet kunnen bellen. T-Mobile en KPN hebben daar 2100MHz 3G voor in deze tunnel

1 like

Ja, dat zie ik inderdaad in de Willemsspoortunnel. Daar heeft T-Mobile alleen een 20 MHz 4G signaal en de rest wordt gebruikt voor GSM-1800. Volgens mij biedt T-Mobile daar ook geen 3G.

Dat van die guard wist ik niet, althans ik wist niet dat je daar dan nog wel een signaal op mocht zetten.

Wat misschien nog een leuke is om te doen, het verlaagde stuk van de A4 tussen de A20 en de N470. Is een soortgelijke constructie volgens mij.

Dat is inderdaad een leuke, ik ben daar nog langsgereden toen ik de foto’s bij de spoortunnel heb gemaakt. Ik zal eens kijken of ik daar meer informatie over kan vinden.

Dat probleem bij tunnels heb je niet alleen bij 300 km/h. Als de site bij de tunnelmond te sterk is, dan dropt je call ook gewoon bij het binnen rijden, zo is er bij de metro tunnels in Amsterdam ook tunneldekking met paneel antennes gerealiseerd buiten de tunnel voor C2000 en het GVB portofoon netwerk, zodat de handovers wel lukken.
Het snelheids probleem bestaat al sinds de jaren '90. Ik heb wel eens iemand gesproken die op de autobahn tussen Munchen en Stutgart testen deed voor GSM. Bij 200 km/h met een auto kreeg je ook teveel dropped calls. Voordat de handover geslaagd was, was je al bij de volgende cell, maar daarvoor had je dan geen tijd meer. Dus providers waren toen al bezig met handovers te creeeren die een cell oversloegen, indien mogelijk, of in ieder geval de parameters aan te passen voor die cellen.

1 like

Leuk om te zien welke antennes ze tegenwoordig gebruiken. Deze antennes zie je in het buitenland ook heel vaak aan het begin van een tunnel. Zo hoef je niet in de tunnel een installatie aan te leggen. Als de tunnel langer is, straal je gewoon van 2 kanten in met dit type. Pas bij hele lange tunnels ben je dan gebonden aan een eigen tunnel installatie. Dit voorkomt regelmatig afsluiten van de tunnel bij storing en onderhoud aan de mobiele netwerken. Bij hele lange tunnels heb je tegenwoordig toch al een verplichte service tunnelbuis, dus dan kun je ook gewoon bij je apparatuur komen.

Voor C2000 dekking wordt nooit gebruik gemaakt van een site, maar van een SCL. De eigenaar van het ‘gebouw’ wordt dan verplicht zelf een installatie aan te leggen voor de dekking. Dit wordt beoordeeld door de burgemeester. Op de tunnel of het gebouw ligt dan een paneel antenne horizontaal voor de koppeling met de dichtsbijzijnde mast. In de tunnel koppelt deze antenne dan op een repeater, welke het versterkt op de tunnel antenne (of leaky feeder).
In de GSM tijd deden operators dit ook nog regelmatig, maar dat had ook zo zijn nadelen.

Is het bij de C2000 SCL dan gewoon een repeaterconstructie? Ik zie buiten, los van de horizontale antenne, meestal vrij weinig apparatuur staan. Dat lijkt me wel het simpelste qua onderhoudbaarheid

Dit is nog een oude aanvulling, ik mocht als nieuw lid niet meer reply-en.
Jeffrey: in het artikel/blog heb je het er over het dat in tunnels meestal lekkende coax wordt gebruikt. Dat klopt tot ongeveer 1000 MHZ, daarboven werkt dat door de grote verliezen niet meer goed. Bv. in de GSM 1800 tijd werkten de nieuwe providers (Ben, Telfort en DutchTone) al met antennes vanwege dit feit. Terwijl op dit moment voor C2000 of de Tetra netwerken van GVB en RET nog steeds met lekkende coax gewerkt wordt. Het is dus voornamelijk heel erg afhankelijk van de gebruikte frequenties, en de ruimtes

Een C2000 SCL zal altijd een repeater zijn, omdat de gebouw eigenaar dit moet realiseren, en geen base station kan kopen, ivm TEA2 encryptie, die alleen in bezit mag zijn van EU overheid.
De horizontale antenne is naast het visuele aspect ook om horizontale inkoppeling te krijgen. Alle porto’s werken verticaal, en dus heb je een goede ontkoppeling, en kunnen ze elkaar nauwelijks storen.
Het zou kunnen dat bv. op Schiphol wel een zender staat, maar dan is het officieel geen SCL, maar mogelijk wel (deels) binnen dekking.