Hoe is de antennekaart opgebouwd?

Hi,

graag wil ik mijn complimenten overbrengen over de antennekaart! Het werkt perfect, en is ontzettend handig om alle antennes in de buurt op te kunnen zoeken!

Ik vroeg me af hoe deze kaart is opgebouwd? In een eigen zoektocht kwam ik alleen het antenneregister tegen, waar alle locaties in staan, maar de antennekaart heeft meer gegevens.

Mijn gok zou zijn dat het antenneregister is vergeleken met de dekkingskaarten van KPN, Vodafone en T-Mobile en dat hiermee een operator aan elke antenne kan worden gekoppeld. Klopt dit?

Ik hoor graag meer over de achtergrond van de kaart!

met vriendelijke groet,

Philip

2 likes

Hoi Philip,

Inderdaad gebruik ik ook antenneregister als bron. De gegevens daar zijn heel summier, alleen de locaties, frequentie, hoogte en zendvermogen staat daarin.

Het eerste wat we willen weten is van welke provider een locatie is. Dit gebeurt op basis van de vergunningen voor de frequenties die zijn uitgegeven aan de provider. Elke frequentie hoort bij een bepaalde provider. De cijfertjes die je ziet in de icoontjes zijn de frequentiebanden, 20 = 800MHz, 3 = 1800MHz, enzovoort. (Voor een volledig overzicht van deze bandnummers, zie https://antennekaart.nl/pages/frequencies).

Het antenneregister geeft ook geen geschiedenis van de data, alleen de huidige situatie. Daarom wordt elke dag automatisch de inhoud van het antenneregister opgehaald en opgeslagen, hier wordt dan per dag in gekeken wat de verschillen zijn en deze worden als revisie toegevoegd. Deze revisies kun je op de kaart in de balk links onderaan bekijken, zo kun je zien welke provider wat heeft aangepast.

Daarnaast gebeurt er nog wat extra verwerking om bijvoorbeeld nieuwe KPN Huawei masten te herkennen, voornamelijk op basis van zendvermogen en frequentie. Dit alles wordt opgeslagen in een PostGIS database, gebaseerd op PostgreSQL, maar geoptimaliseerd voor locatie-gegevens.

Ik ben ook nog bezig met visualisatie van de straalverbindingen die ook in het antenneregister staan. Dat is een iets grotere klus omdat het antenneregister niet vertelt welke antennes samen een verbinding vormen, dus dit moet ook automatisch herkend worden. Deze functionaliteit zal je later op de kaart zien.

Vragen of suggesties zijn altijd welkom!

1 like

Hoi Jeffrey,
Ik vroeg me af of je misschien bereid bent om de datasbase dumps te publiceren? Weet je over er ergens door de overheid nog datasets beschikbaar zijn gemaakt? Ik weet dat er eerst WFS services waren, maar ik kan nu enkel nog arcgis mapserver vinden.
Groetjes,
Y

Ik ben benieuwd naar hoe jullie de gegevens van antenneregister ophalen. Wordt dit gewoon van de site gescraped? De downloads van het antennebureau die beschikbaar worden gesteld bevatten namelijk geen frequenties en zendrichtingen, alleen locatie en hoogte gegevens.

Ja klopt, ik haal alles uit het Antenneregister. Het Antenneregister is opgebouwd als een ArcGis FeatureServer, dus die kun je ook gewoon openen in andere GIS software, of met de standaard API clients ertegen praten om de data eruit te halen.

Bedankt voor je terugkoppeling, daar kan ik wel wat mee.

1 like

Als je wat wilt weten, vraag gerust. Wil je een soortgelijke export uit het antenneregister hebben als wat ik gebruik? Mail anders even op jeffrey@antennekaart.nl, dan kan ik je ook wel aan wat dumps helpen.

Beste Jeffrey,

Een van onze klanten maakt dankbaar gebruik van jouw antennekaart. Wij zouden graag via een API-koppeling gegevens uit antenneregister willen opgevragen. Ik was benieuwd of jij ons kon helpen met de endpoints voor het bevragen van de antenneregister.