Het mobiele netwerk tijdens de Dutch GP 2021 in Zandvoort

1 like

Hoe zit het met bellen? Hoeveel mensen kunnen gelijktijdig bellen met een normale sector? Kan er op een multi-beam ook gebeld worden of is deze alleen voor data bedoeld?

In principe bellen de meeste mensen via VoLTE. T-Mobile en KPN hebben ook gewoon een 2100MHz 3G carrier actief op de tijdelijke sites die als fallback kan worden gebruikt als VoLTE geen optie is. Ik weet niet zeker of Vodafone iets van een 2G 1800MHz carrier gebruikt op die sites, ik verwacht het eigenlijk niet. De vaste mast midden op het circuit heeft voor alle 3 providers nog wel gewoon 2G 900MHz carriers actief voor oudere telefoons. Maar als iedereen tegelijk daarlangs gaat bellen houdt het snel op.

Ik was er zaterdag, zat op de tribune tegenover de pitstraat.

KPN had alleen 4 G en T-Mobile 5G dekking. Wat betreft het dataverkeer, KPN verbinding bleef redelijk, rond de 10 tot 15 Mbit down, up rond de 35 Mbit.

T-Mobile was een ander verhaal, kwam op sommige momenten geen data door. Speedtest lukte niet. Andere keren mondjesmaat een paar Mbit down, uploads kwamen er haast niet door. Ondanks de hogere capaciteit had dit netwerk het erg zwaar.

Ik denk dat T-Mobile hier problemen had, doordat zij geen glasvezel verbinding hebben. Kan namelijk niet iets ander bedenken, waarom het bij KPN wel lukt en bij T-Mobile niet lukt.

T-Mobile heeft op het circuit wel gewoon glas liggen. Zelfs alle tijdelijke sites (behalve die bij de hoofdingang) waren op glasvezel aangesloten. Dus daar zit het niet in. TM heeft over het algemeen altijd de klanten die het meeste data gebruiken. Ondanks hun netwerklayout die veel zwaarder was dan de rest was het nog enorm druk. Vooral rond de hoofdtribune

Misschien kunnen ze leren van afgelopen weekend, omdat volgend jaar de race op volle 100% van de capaciteit gaat draaien. Heb jij nog oplossingen voor ze @jeffrey? Meer multi-beams?

Leren doen ze sowieso. De kans is groot dat iedereen zijn netwerk voor volgend jaar anders ontwerpt. Ik ben zeker niet slimmer dan de mensen die precies weten waar welke capaciteit te kort kwam. Meer spectrum is altijd beter, maar ze zitten allemaal wel al een beetje aan het plafond. Meer multibeams is ook niet altijd alles, omdat je dan weer met onderlinge storing zit. En die is bij zo’n site hoger dan bij een normale 3-sector site.

In dat geval heb je meerdere sites met lage vermogens nodig. Massive MIMO op 2600 TDD uitbreiden zou kunnen helpen. Microcellen mogelijk. Misschien een Amsterdam Arena oplossing a-la KPN: tig antennes in het stadion aan het dak. Heel laag vermogen, veel cellen.

1 like

Hallo allemaal,

5GTestMap heeft op 3 september gemeten rond 15:00 bij de boulevard en (CenterParcs) hotels etc… totaal 5 verschillende locaties!
Kijk op www.5gtestmap.nl

Groeten,

Robert

Tof! De verklaring waarom T-Mobile verbindt met Schuitengat ipv de twee strandhotels is vrij simpel, zij hebben geen site op beide hotels :wink:

Ja klopt. Dat had mijn zoon die de voice over insprak niet helemaal goed begrepen. Jammer wel dat je op antennekaart (als je niet teveel inzoomt) de sites van KPN en van Vodafone over elkaar heen ziet. Je kan dan ook niet gelijk zien dat er ook geen T-Mobile onder zit. Behalve als je verder inzoomt natuurlijk…

Als je de sectorlayout ipv van de frequentiebanden layout gebruikt heb je daar minder last van.

@jeffrey komt er binnenkort weer een nieuwe “mast van de maand”?

Zeker! Hij staat sinds gisteren online: WAS-Alarm Leidschenveen - Mast van de maand Oktober 2021 | Antennekaart.nl

1 like