GSM-R uitbreiding

De komende 2 jaar wordt het GSM-R netwerk vernieuwd en uitgebreid. Er komen naast de bestaande 300+ locaties nog zo’n 70 nieuwe masten bij.

Dit is een mid-life upgrade aan het systeem, totdat er rond 2030 het nieuwe FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) in heel Europa actief wordt.

Dit FRMCS is een onderdeel van de 5G specificaties.

Klopt daar zijn frequenties voor aangewezen die vroeger voor 3G TDD beschikbaar waren.

In het noorden van het land zijn er al aardig wat sites te zien van de modernisatie van GSM-R. Ook sites die nog niet actief zijn maar wel al gebouwd. Ik verwacht dat ze nu afscheid gaan nemen van alle hoogspanningsmasten en andere lastige locaties, en gewoon zo veel mogelijk op eigen grond bouwen. BTS kasten zien er vergelijkbaar uit als wat langs de Hanzelijn en de HSL staan. Dus de apparatuur zal ook vergelijkbaar zijn.

1 like

Zoals ik het begrijp komen er naast de bestaande masten 70 bij. Misschien dat er ook wat verhuizingen etc. bijzitten.
De BTS kast was ooit van Siemens, maar dat is al jaren geleden ingelijfd bij Nokia, dus dat zal inderdaad wel een doorontwikkeling zijn.

GSM-R bestond volgens mij al voor 3G, en werkt op de frequentie 876-880 en 921-925 MHz, dicht tegen de vroegere GSM frequenties aan. Dat is Europees zo afgesproken. Zijn die ooit ingezet voor 3G TDD?

Nee, de extra frequenties die voor FRMCS zullen worden gebruikt zijn voormalig 3G TDD. Het huidige systeem is 2G. Eigenlijk GSM met wat extra mogelijkheden.
Er staan inderdaad al flink wat nieuwe sites, met grotere antennes.

1 like

Mobiele providers gaan daar ook gebruik van maken, om hun dekking langs het spoor te verbeteren. Dit werd vorige jaar april al aangekondigd.

“ProRail wil met tachtig telecommasten mobiel bereik langs spoor verbeteren - Tablets en telefoons - Nieuws - Tweakers” Tweakers - Wij stellen technologie op de proef

1 like

Een keer als site van de maand !?

1 like

Goed idee! Ik zal daar binnenkort eens langs gaan

Inmiddels gelezen dat de huidige GSM-R band iets (1,6 MHz *2) wordt uitgebreid zodat het mogelijk wordt daar een smal stuk 5G en een smal stuk 2G in te zetten. Het gaat dan om 919,6 t/m 921 MHz en 874,4-876 MHz. Dit naast de allocatie van 10 MHz in de voormalige UMTS TDD band.