"GSM-R" masten op vreemde locaties

Ik zie op de GSM-R kaart een paar vreemde locaties in Zeeland waarvan ik niet denk dat dit GSM-R locaties zijn. Blijkbaar gebruiken ze wel het GSM-R spectrum, maar deze locaties zijn waarschijnljk niet van Prorail omdat ze niet richting spoorwegen zenden.

De meest opvallende is wat mij betreft een locatie in Domburg die 1 sector heeft die vol de zee in zendt. Heeft iemand enig idee wat dit is? Ze staan op de volgende locaties:

• Domburg, 1 sector gericht op de Noordzee
  • Koudekerke, 1 sector gericht op Vlissingen. Niet het spoor, maar richting de Westerschelde
  • Colijnsplaat, 1 sector gericht op de Oosterschelde en Zierikzee
  • Nieuw Namen, 1 sector vol gericht op België

Ook in Alphen (NB), Berlicum, Nieuw-buinen zijn locaties die niet spoor gerelateerd lijken te zijn,

1 like

Deze in Nieuw-Buinen vind ik ook een bijzondere. Het spoor wat hier ligt is niet actief, en is ook niet eens op dat spoor gericht.

Wellicht heeft ProRail de frequentie in bruikleen gegeven aan andere (semi)overheid, met het voorbehoud dat dat alleen kan als het hun niet stoort? Of een pilot voordat deze diensten een eigen netwerk uitrollen?

Dus Douane, Rijkswaterstaat, etc voor open water?

Foutje in de invoer?

Of een test voor de toekomstige Nedersaksenlijn die hier gepland is.

Ook bij Oldekerk (west van stad Groningen), Ens (Noordoostpolder), Callantsoog (Noord Holland), Hellevoetsluis (Rotterdam), Alphen / Badel / Berlicum (Noord Brabant), Ugchelen (Apeldoorn) staan er met 1 sector welke niets met het spoor te maken lijkt te hebben.

Leuk gevonden! Er is helaas een duidelijke verklaring voor deze dingen. Sinds het nieuwe Antenneregister is geïntroduceerd vorig jaar stonden er GSM-R locaties tussen de straalverbindingen. Een aantal daarvan zijn correct en heb ik dus geïmporteerd. Maar er zitten dus ook dingen bij die niet correct zijn. Qua locatie en hoek zijn het straalverbindingen (die dus missen op de straalverbindingkaart), maar de frequentie en het type is van GSM-R. Heel raar. Ik heb al meerdere keren geprobeerd hierover in contact te komen met het Antennebureau, maar die pogingen zijn niet heel succesvol. We moeten ze tot die tijd helaas even negeren

1 like