Gigantische snelheidsverschillen T-Mobile 5G bij drukte

Ik woon sinds kort in Zandvoort. Gisteren was het flink warm zoals jullie ongetwijfeld gemerkt hebben - het was dus behoorlijk druk op het strand:

Dit had ook een flink effect op de 5G-snelheid. Getest op een Samsung Galaxy Note 20 Ultra. Toen ik beneden vlak naast de mast stond (Schuitengat) lagen de downloadsnelheden tussen de 3,80Mbps en 9,47Mbps - upload was een stuk hoger:

Vanochtend was de snelheid weer op peil. Zelfde mast, zelfde testlocatie:

Dit is een redelijk zware mast, maar het verbaast me eigenlijk hoeveel impact de drukte heeft op de snelheid hier, zelfs op 5G. Ik vraag me af of dat komt door een gebrek aan frequentieruimte of backbone capaciteit. Het belooft in ieder geval niet veel goeds voor de Formule 1 begin september :grinning_face_with_smiling_eyes: Ben erg benieuwd of T-Mobile weer gaat werken met tijdelijke opstellingen zoals vorig jaar.

3 likes

Hoi Dennis,

Ik kwam vorige keer tijdens de Formule 1 ook tot enorme snelheidsverschillen. De resultaten zijn te zien op www.5gtestmap.nl en heb daar toen ook een leuke video van gemaakt samen met mijn zoon. Natuurlijk is het slechts een momentopname. Zie het YouTube kanaal.
Voor meer metingen, zie de individuele metingen in Zandvoort op 5GTestMap: https://www.5gtestmap.nl/bloemendaal-en-zandvoort/

Jeffrey heeft destijds ook een artikel geschreven over de Formule 1 en verteld over de verschillende glasverbindingen die er gemaakt zijn of nog gaan komen: https://antennekaart.nl/blog/dutch-gp-2021

T-Mobile bij Schuitengat is volgens mij een straalverbinding?

Dat klopt! Ik merk het ook vaak, omdat ik in Amsterdam woon. Ik woon nabij het Oosterpark, waar ook wel festivals worden gehouden, dan gaat de snelheid hard omlaag en s’avonds/s’nachts knalt die weer omhoog naar bijna 600mbps.

Er moet wel bijgezegd worden dan van al het mobiele internet verkeer, 50% over het T-Mobile netwerk gaat. Dus T-Mobile & Tele2 gebruikers verbruiken veel data. Schuitengat is al een redelijk zware setup, alleen B32 ontbreekt nog. B32 zou wat kunnen doen aan de download snelheid. Echter moet er een oplossing komen voor het hele strand, ala Noordwijk. Want de mast op Zandvoort brigade gaat op termijn verdwijnen.

Ik was afgelopen weekend naar het welcome to the future festival in het Twiske, waar meer dan 25.000 mensen waren. Er was een extra zendmast, maar nog steeds was het internet enorm traag en zelfs Whatsapp berichten versturen/ontvangen was zowat onmogelijk. T-Mobile kan wat doen met actieve antennes, massive mino Ă©n 4G banden upgraden naar 5G banden. Volgend jaar komt band 78 vrij, dit zal ook enige verlichting geven.

Op welke band zit jij overdag? Ik merk dat als het druk is in het Oosterpark, dat T-Mobile mij doorschakelt naar band 1 of zelfs band 7 + NR. Later op de dag schakelt mijn telefoon door naar de normale band 3.

1 like

@dennisameling ik ben benieuwd hoe je ervaring nu is met de F1

1 like

@joeri dit is van zojuist. Nog redelijk druk bij strandtenten enz. Zal morgen overdag wat meer tests doen! Heb zelf geen kaartjes voor de F1 maar zal in de omgeving testen :+1:t3:

2 likes

Hier een aantal tests van vandaag. Allemaal op de mast bij Schuitengat. Zie de enorme dip wanneer de fans weer terug lopen van het circuit richting de boulevard en het station :checkered_flag:

2 likes

Was weer een pittig dagje voor het netwerk :checkered_flag::fire:

Eerste screenshot weer bij Schuitengat. Tweede screenshot was in het centrum van Zandvoort, verbonden met de mast aan de Hogeweg. Centrum was behoorlijk druk maar de snelheid bleef redelijk op peil.

Met name de looproute van het circuit richting het NS station was dus extreem druk. Ben niet op het circuit geweest maar daar was flink wat capaciteit bijgeplaatst zag ik.

Anyway, het was een heerlijk zonnig weekend met een prachtig resultaat voor Max! Heel bijzonder om mee te maken :blush:

1 like

Hoi, interessant om te horen hoe anderen het ervaren hebben tijdens de F1 dit jaar. En dan met de nadruk op “ervaren”, want ik heb geen uitgebreide metingen gedaan.

Ik heb Vodafone en in principe was het redelijk onbruikbaar zou ik zeggen. Een berichtje of fotootje doorsturen ging nog wel, maar een video ging gewoon niet op de hoofdtribune of daarachter. Heb geen metingen kunnen doen omdat ik een iPhone heb, maar Vodafone was minder. Van KPN (mijn vrouw) had ik het idee dat dat gewoon bruikbaar was, want ze kon gewoon foto’s en filmpjes delen. Weinig wetenschappelijk dus, alleen ervaringen. :slight_smile:

1 like

Vandaag is de mast bij Schuitengat volledig verwijderd:

Een aantal weken geleden zijn op het dak van Center Parcs antennes van T-Mobile geplaatst:

Ik zie dat deze vandaag ook zichtbaar zijn geworden op de Antennekaart. Wel interessant dat dit nog Huawei apparatuur is. Waarschijnlijk gaan ze dan alles in Ă©Ă©n keer vervangen tijdens de Ericsson ombouw.

CC @jeffrey

2 likes

Ja de oude site moest weg dus hebben ze deze als alternatief gevonden. Ik verwacht dat dit een van de laatste nieuwbouw sites met Huawei zal zijn. Ze houden wel al rekening met een 3500MHz antenne ernaast, omdat de antenne op een headframe zit. Zandvoort wordt pas halverwege volgend jaar omgebouwd naar Ericsson.

2 likes

Hallo Jeffrey,

Wilt u a.u.b. voor ons ook kijken, wanneer de Gemeente Laarbeek (Beek en Donk, Lieshout, Mariahout en Aarle-Rixtel) omgebouwd wordt van Huawei naar Ericsson.

Dat zou ook voor veel liefhebbers een verrijking zijn, als er een website zou zijn waar je de ombouw zou kunnen volgen, van Huawei naar Ericsson, door T-Mobile.