Formule 1 / Dutch GP in Zandvoort

Over twee weken gaat een van de grootste sportevenementen in Nederland plaatsvinden. Het is nog onzeker of alles door mag gaan met de volle capaciteit aan publiek. Dit evenement betekent sowieso veel interessante aanpassingen aan de telecomnetwerken op en rond het circuit in Zandvoort.

In december schreven we al over de zendmast op het circuit waar flinke capaciteit was toegevoegd aan het begin van 2020. Vodafone heeft toen meteen alle andere sites in Zandvoort een flinke upgrade gegeven.

Op de kaart is te zien dat T-Mobile de laatste weken al bezig is om alle sites in Zandvoort onderling extra te verbinden met nieuwe 80GHz straalverbindingen, die meerdere gigabits/sec capaciteit per stuk hebben. Ze hebben vast maar bij een paar sites in Zandvoort glasvezel, dus extra capaciteit op de straalverbindingen is altijd welkom.

Er zullen de komende dagen vast meer ontwikkelingen komen. Bijvoorbeeld KPN zal het nooit redden met de lichte site op het circuit, die gaan dus vast tijdelijke sites plaatsen. Ook zien we een T-Mobile straalverbinding naar het treinstation. Die gaan daar dus ook iets doen voor extra capaciteit.

2 likes

Wel raar dat ze nog geen band 7 en band 32 hebben toegevoegd aan de site van Zandvoort circuit. Een dubbele band 7 had ook gekund.

Offtopic vraag: Kan je misschien in de kaart een optie toevoegen om te zien welke hoek de sectorlayout is? Je ziet wel welke hoeken er zijn, maar hoe kan ik erachter komen dat het 110, 220 of 40 graden is?

In 2020 is al gestart met de aanleg van glasvezel naar de tijdelijke site locaties. Met een beetje speuren kun je die ook al zien vanaf Google Earth ;). Voor de operators is het best een spannende periode: na 1,5 jaar kan voor het eerst weer alle spullenboel uit de opslag getrokken worden voor evenementen. En met nieuwe netwerken (hallo 5G), hardware, processen, scripting en/of software releases mag alles dan in dienst gesteld worden (liefst snel en zonder problemen). Daarnaast: in het weekend van de GP zijn er nog een aantal grote evenementen waaronder Paaspop.

Ben benieuwd of het snelheidsrecord van 300 Mbps download verbroken kan gaan worden op T-Mobile 5G hier in Zandvoort. Misschien op een rustig moment als er even niet zoveel data gevraagd wordt?

300 Mbps is niet heel ongewoon meer. Ik haal regelmatig 400 Mbps + op het 5G netwerk van T-Mobile. Mijn hoogste score tot nu toe= 420!

2 likes

Hoi Sam. Zo he dat is snel!

Met wat voor omstandigheden was dit eigenlijk? Met welke speedtest app? Wat voor telefoon heb je? Afstand tot de mast? Welke signaal sterkte? Wat voor tijdstip? Waar? Hoe was het weer? Hèt blijft een momentopname. De mast werd zeker even niet veel belast door veel mensen op dat moment? Wel leuk om te horen dat het dus toch nog sneller kan!

Wat zijn je ervaringen met upload wat betreft hoogste score?

Evt laagste ping / latency allertijden?

Groeten,
Robert

Ik wil niet opscheppen, maar haalde laatst 540 Mbps op KPN 5G (CA van N28_B1_B3_B7_B32). Dat was gewoon ergens in de middag op de site het dichtste bij mijn huis. Dat is een medium-zware site en staat aan de rand van het stadscentrum. Ik haal op die locatie altijd wel snelheden van >400 Mbps.

Verder is in mijn woonplaats => 300 Mbps bij KPN eigenlijk heel erg normaal. Des te opmerkelijker is het dat ze als enige niet echt werk maken van een bijzondere locatie als het circuit van Zandvoort. Juist daar wil je toch mensen ook een snel netwerk kunnen bieden? Zo wordt het niet echt een visitekaartje van wat je kunt.

Ik trek bijvoorbeeld op de parkeerplaats van de KFC hier in Emmen altijd tegen het limiet van 450Mbps aan. De site op het Agrifirm gebouw staat daar (over bijna 1km afstand) vol op gericht, terwijl alle omliggende wijken eigen sites hebben. Maar meestal zijn de zware sites al zo druk dat je geluk moet hebben om deze snelheden te halen.

Wordt die limiet van 450 Mbps bij T-Mobile echt gehandhaafd? Toen de limiet in het verleden lager was, ging ik er regelmatig overheen. KPN geeft 500 Mbps aan, maar ook daar ga ik in goede omstandigheden over.

Ik had altijd het idee dat dit meer een weergave is van wat in de praktijk (op het juiste moment met de juiste telefoon) mogelijk is dan een echte limiet.

Jup, hij wordt echt gehandhaafd. Hij snijdt hem vrij vlak af rond die snelheid. Je kunt hem ook mooi testen op de stevigere indoorlocaties zoals Utrecht/Amsterdam centraal.

Tele2 lijkt tegenwoordig te cappen op 225/75

Interessant wel, ik had echt geen idee. Toen ik nog klant was bij T-Mobile had ik 350 Mbps in mijn contract staan, maar ging daar op goeie momenten soms wel overheen. Idem nu bij KPN, vandaar de verbazing.

Tele2 capt inderdaad op 225/75 voor de 4G abonnementen en het dubbele voor 5G. Mijn vriendin heeft daar nu een abonnement. Dat is op zich wel logisch vind ik. Er moet toch iets van verschil zijn tussen Tele2 en het duurdere T-Mobile. En hoger dan die 225 down hadden ze op hun eigen netwerk niet gekund.

We gaan het zien. Heb inmiddels het KPN simkaartje binnen :wink: unlimited data.
De primeur zal zijn in Zandvoort. Ga daar begin september meten. Samen met de zomer aktie van unlimited voor 5 dagen van T-Mobile (ik heb nog gewoon een datalimiet bij T-Mobile)

Ik ben heel benieuwd, al vrees ik dat het in Zandvoort niet heel bijzonder hoog gaat zijn vanwege de drukte. Die limieten zijn sowieso vooral theoretisch in 90% van de gevallen

1 like

Ik dacht dat ik hem hier al had gedeeld, maar dat is blijkbaar niet zo. Vanuit DGP is een officiele PDF gepubliceerd met de volledige indeling van het hele circuit. Op die tekening staan 4 zendmasten op het circuit. 1 daarvan is de vaste site. 3 daarvan zijn vermoedelijk tijdelijk.

1 like

Hoi Jeffrey. En wat zijn je ervaringen met upload?

Die zitten daar rond het theoretische maximum van 120Mbps. Uitgaande van 1800MHz (20MHz breed) + 700MHz 5G (10MHz breed). Een 20MHz 4G carrier zit op 256QAM maximaal tegen de 80Mbps. De 5G carrier is de helft daarvan, en iets efficienter dan 4G. Dan kom je theoretisch maximaal op 125Mbps, en die kan ik daar vrijwel altijd halen.

De upload speedcap van 150Mbps bij T-Mobile kan pas worden gehaald bij geavanceerdere upload CA configuraties, of een bredere 5G carrier.

1 like

Op het eigen netwerk konden ze met QAM256 300/100 halen.
De 225/75 was de max op QAM64 waarmee het netwerk in het begin mee moduleerde. T-Mobile heeft die snelheid, waarmee ze overigens altijd mee hebben geadverteerd, overgenomen als snelheden voor Tele2.

1 like

QAM256 haal je ook alleen maar als je zo goed als stilstaat en dicht bij de mast bent. Elke reflectie, demping, beweging of als je verder van de mast af staat, maakt dat het al snel naar 64QAM gaat, omdat het signaal anders niet meer te demoduleren is zonder teveel fouten.

1 like

Denk je dat ze morgen vrijdag 3 september 's middags die extra bandbreedte ook al aan hebben staan? Dacht rond 15:00 wat speedtests te doen in de omgeving van Zandvoort.

Dat staat allemaal al aan als het goed is.
Maar morgen loopt er al heel veel publiek rond dus verwacht niet dat je er hoge snelheden gaat halen.