Flinke antenne cluster VF op circuit zandvoort?

Ik zat net bij mij in de regio te kijken en kwam een behoorlijke antenne cluster tegen van Vodafone, die in April van dit jaar geplaatst is. Ik heb dit nog nooit van Vodafone gezien. Kan iemand hier wat meer over vertellen en heeft iemand hier foto’s van?

  • Provider Vodafone
  • Plaats Zandvoort
  • Gemeente Zandvoort
  • Postcode 2041XA
  • Locatienummer S03350

Welkom op het Antenneforum! Ik heb die locatie bij Zandvoort laatst toevallig bezocht, en dat is echt een hele interessante setup. Zoals je op de kaart al zag zijn daar heel veel carriers aanwezig. Ze maken hier gebruik van multi-beam antennes. Dat is een antennepanneel die 6 stralen van 15 graden breed uitzendt. Al die 6 stralen hebben dus eigen zenders. Vodafone heeft 3 van deze antennes hangen, dus dat geeft je al 18 stralen/sectoren. En dan met 3 of 4 frequenties per sector. Een reguliere zendmast met sectorantennes heeft 3 sectoren van 120 graden rondom.

Uiteraard heb ik fotos

Allereerst hangt deze bovenin de mast. ‘Normale’ sectorantennes van 120 graden voor 800MHz en 900MHz.

Daaronder hangt de eerste multi-beam antenne, gericht op de hoofdtribune:

2 kabels per sector van 15 graden. Je ziet hier vooraan 6 zenders hangen. 3 groten en 3 kleinen. Aan de achterkant hangt nog zo’n setje. Eentje is 1800MHz+2100MHz, de andere is 2600MHz. En dat dan zes maal, via combinators (die kleine kastjes boven de witte zenders) de antennes in.

Vervolgens hangt dit setje wat lager:

2 van deze multi-beam antennes, die de velden rond het circuit dekken waar dus tijdelijke tribunes geplaatst kunnen worden, maar ook de parkeerplaats. Hier hetzelfde verhaal met zenders en frequenties. Links zie je nog een ‘gewone’ sectorantenne met 1800+2100 en 2600MHz voor het duingebied achter het circuit.

Hier een voorbeeldje van T-Mobile hoe dat er dekkings-technisch uitziet. T-Mobile heeft een vergelijkbare setup hangen.

Je ziet hier dus 3 van de stralen die T-Mobile uitzendt. T-Mobile heeft 2 van deze multi-beam antennes, wat dus neerkomt op 2x6 = 12 sectoren. Ze doen het per BTS in setjes van 3, daarom zie je op deze foto nu maar 3, maar ik denk dat deze foto het duidelijk genoeg maakt.

Het spul hangt trouwens zo laag dat het niet over de duinen heen kan zenden naar de weg langs het strand. Dat betekent dat deze dingen heel lokaal dekking kunnen verzorgen, en dat je op het strand weer met hele andere masten verbindt.

2 likes

Super interessant Jeffrey! Zou je bij de foto’s kunnen verduidelijken met rondjes welke bijvoorbeeld de 800 en 900mhz antennes zijn? Welke de multibeam antennes zijn? Of een legenda?

Is het misschien een idee om soort van lecture(s) te geven over bepaalde onderwerpen met betrekking tot antennes? Dit kan zowel in schriftelijke taal als in audio visuele vorm (bijvoorbeeld youtube). Ik zag dat je recent hebt gewerkt met Tweakers voor het 5G artikel. Dat het soort gelijke artikelen worden, maar dan over antennes, frequenties, decibel, hoek, technieken etc.

Gaaf om een (letterlijk) beeld te krijgen van deze bijzondere set-up. Bedankt voor je terugkoppeling!

De panelen lijken een beetje op de stadionpanelen in de Arena, maar die op de foto lijkt een maatje groter. Het idee zal wel min of meer hetzelfde zijn (kleine straalhoeken, veel capaciteit)

Ben benieuwd naar de glasvezel “pijp” die naar de zendmast loopt om al dit mogelijk verkeer aan te kunnen. Denk dat je dan wel 10Gbit nodig hebt? Aan de andere kant, je komt daar voor een race, niet om flink MB’s te verbruiken :wink:

Ik ben bezig met veel content met uitleg hoe de netwerken in elkaar zitten. Dat is iets wat nog misschien wel het meeste mist op de hele website. Ik zal daarin ook dit soort evenementenlocaties meenemen.

In de Arena werkt het inderdaad vergelijkbaar, hoewel ik die zelf nog nooit van dichtbij heb gezien.

Zelfs bij ‘normale’ zendmasten is 10Gbps al de standaard. Vroeger was dit ook deels 1Gbps, maar met de aankomende 5G uitrol zijn de providers al aan het uitbereiden. Alle KPN Huawei zendmasten met glasvezel hebben een 10Gbps verbinding. Ook T-Mobile is druk aan het upgraden naar 10Gbps. Vodafone heb ik helaas geen informatie van, maar ik zie in de regio Emmen wel dat ze masten die vroeger een straalverbinding hadden aan het verglazen zijn. Hiervoor gebruiken ze in bepaalde gevallen ook het netwerk van Ziggo. Wat voor snelheden die gebruiken weet ik helaas niet.

Gek genoeg heeft die zendmast op circuit zandvoort heel lang gebruik gemaakt van een aantal straalverbindingen omdat er amper glas lag in die omgeving. Sinds de upgrade begin dit jaar naar nieuwere antennes zijn een aantal straalverbindingen verdwenen, dus de kans is groot dat die inmiddels verglaasd zijn, hoewel ik dat niet zeker weet.

1 like