Festival mast Groningen

Vandaag was ik bij de festival locatie Stadspark Groningen hier staat een tijdelijke Mast Ik heb wat foto’s gemaakt. Wie kan hier wat uitleg bij geven wat hier op te zien is.

4 likes

Ik was daar laastst ook! De mast is gebouwd voor Stadspark Live, en is blijven staan voor het concert van Rammstein komend weekend. Bovenop de mast staan een paar sprieten voor het portofoonnetwerk rond het evenemententerrein, waarschijnlijk Tetra.

De twee antennes onderin de mast zijn van T-Mobile. Dat zijn in totaal dus 12 multi-beam sectoren, met 1800+1800+2100+2600. Die antennes zenden smalle sectoren uit waarmee ze het festival dus kunnen opdelen in kleine sectoren.

De vier antennes bovenin de mast zijn van KPN. Dat zijn twee 64x64 massive mimo antennes voor 2600MHz TDD. Daaronder ook twee multi-beam antennes met 9 sectoren 1800+2100+2600F.

In het midden hangt Vodafone. Die hebben de lichtste setup. Een reguliere sectorantenne naar links en rechts, en een multi-beam antenne met 4 sectoren 1800+2100+2600+2600 naar een deel van het publiek. Ook hebben ze nog een multi-beam antenne met 3 sectoren 4G800+2G900.

Als je meer wil weten over hoe deze apparatuur werkt kun je dat hier zien: https://antennekaart.nl/blog/zo-zorgen-de-mobiele-providers-dat-je-bereikbaar-blijft-op-festivals

1 like

En om er aan toe te voegen: T-Mobile draait op 2 kasten met ieder 6 sectoren, voor iedere multi-beam antenne één kast. Vodafone kan per ‘festivalkast’ 9 sectoren draaien. Vodafone is overigens ook de enige provider die zowel lo-band als hi-band gebruikt op hun festival set-ups. Vodafone draait op de LTE800, GSM900, LTE1800, LTE2100 en LTE2600.

Verder zijn alle antennes passief gevoed vanuit de RRU’s onderaan de mast behalve de massive mimo antennes van KPN, deze zijn actief en krijgen daarmee glas en voeding. Voordeel voor het bouwen is dat het een grote hoeveelheid kabels trekken scheelt, nadeel is dat ze veel zwaarder zijn om te tillen.

Portofoons waren inderdaad Tetra, we werkten hier met de MTP-serie van Motorola. Tijdens de bouw werd er voor zover ik vanuit Roger Radios meekreeg met een MTS-1 carrier gewerkt met een kleine antenne op het productiekantoor, voor showdag werd de set-up in de mast in dienst gebracht.

Tijdens de showdag van Stadspark Live liet het KPN-deel van de mast het afweten, VWT is op locatie geweest maar kon de storing helaas niet verhelpen. Hopen dat het vandaag wel allemaal goed werkt! Ben overigens ook benieuwd naar of er nog wijzigingen zijn aangebracht. De mast staat op dezelfde plaats maar moet nu dwars door het podium uitzenden, iets wat bij Rammstein een kolossale stalen constructie betreft. Benieuwd of dat nog invloed heeft.

Een MTS1 betekend ‘maar’ 3 gespreksgroepen gelijktijdig, en geen redundantie bij uitval.
Het zal waarschijnlijk voldoende zijn, maar een MTS2 is niet heel veel groter, geeft dubbele capaciteit (7 groepen) en heeft hardware redundantie.

Voor de bouw en breek was een MTS1 voldoende, tenminste bij Stadspark Live. Verder geen idee, portofonie is niet mijn discipline en ligt volledig bij Roger Radio’s voor buitenevenementen van Mojo Concerts. Ik weet wel dat er tijdens show daar op een andere carrier overgegaan werd.

1 like