"dit nummer is onbereikbaar" als je tst belt vanuit NL dat in spanje is

Vraagje.

Als ik vanaf mijn sim only, virtuele provider Budget mobiel op het KPN netwerk in Nederland bel naar
een nederlands 06 nummer dat zich bevindt in spanje (NL lebara ) dan krijg ik steevast te horen
“dit nummer is niet bereikbaar”

Ook als een ander nummer bel van lebera dat zich in spanje bevindt hoor ik hetzelfde.

Bel ik nu vanuit NL met simonly KPN naar de 2 Lebara nrs die zich in spanje bevinden dan gaat het goed.

Klantenservice zegt dat er geen problemen zijn en geen blokkades.
Raar probleem.

Ik krijg een beetje het gevoel dat of budget mobiel of lebera geen contracten hebben oid?

Wie weet hoe dit zit en werkt.

Heb overigens niet de indruk dat het met netwerk capaciteit te maken heeft ook overdag ook 's nachts weekends etc treedt hetzelfde probleem op.

Wie weet raad en weet waar het euvel zou kunnen zitten.

Bye bye

Alle providers moeten onderling roaming overeenkomsten hebben met elkaar om dit werkend te krijgen. Hoe dit zit met de MVNO’s weet ik niet exact, maar ik schat in dat die niet met alle netwerken een overeenkomst hebben afgesloten. Dus als Budget mobiel geen overeenkomsten heeft met Spaanse providers dan gaat het niet werken.
KPN heeft met heel veel netwerken een overeenkomst.

Een ander issue kan zijn dat het toestel als hotspot wordt gebruikt in Spanje, en dus een 4G verbinding heeft. Als het toestel geen VoLTE ondersteund, of het wordt niet ondersteund door het netwerk daar, dan kan het toestel op dat moment niet terugschakelen naar 2G of 3G om te bellen of gebeld worden.
Maar dan moet het ook niet werken met je KPN sim.

MVNO’s sluiten geen roaming overeenkomsten af. Die zijn afhankelijk van het netwerk in Nederland waar ze gebruik van maken.
Een MVNO’s zou ook gebruik kunnen maken van roamingovereenkomsten van een buitenlandse operator. Tele2 in Zweden biedt zo’n dienst. Maar hier roamt niet het Budget aansluiting maar de Lebara aansluitting.

Het voorbeeld wat hier genoemd wordt is een Nederlands mobiele aansluiting van Budget op KPN wat belt naar een ander Nederlands mobiel nummer van Lebara dat in Spanje zit.

Wat gebeurt er in zo’n scenario?

A belt B
Netwerk van A gaat zoeken waar B zich bevindt, dat blijkt op een netwerk in Spanje te zijn
Nederlandse netwerk(KPN) geeft aan dat ze simkaart(eigenlijk imsi) van B zoeken en vragen om een Spaans nummer(het zogenaamde Mobile Station Roaming Number(MSRN) om het gesprek te routeren naar Spaanse netwerk. Spaanse netwerk stuurt dat nummer(en koppelt het tijdelijk aan nummer van B)
KPN krijgt dat MSRN en zet vervolgens gesprek op naar dat nummer en komt op Spaanse netwerk aan en die heeft onthouden dat als er een gesprek op dar MSRN binnen komt dat dat voor dat ene bepaalde Lebara nummer is en gaat dat nummer pagen in het Spaanse netwerk. Als dat Lebara nummer reageert krijgt A overgangstoon te horen en gaat bij B toestel af.

Dit nummer is niet bereikbaar impliceert dat B niet reageert op de paging en geen voicemail heeft.

Waarom het dan wel goed gaat als KPN nummer belt weet ik niet. Ik weet niet hoe Budget in het het KPN netwerk hangt maar het gaat ergens niet goed.

Bel Budget klantenservice daar moeten ze(of KPN netwerk) zien waar het spaak loopt.

1 like