De Laatste Fase van de KPN Huawei Ombouw

4 likes

Leuk om te lezen Jeffrey interess :+1:ant

1 like

Interssant. Er blijven voor mij nog wel wat plekken over waarvan ik inschat dat er nog wel een ombouw komt. Al dan niet naar een andere locatie in de buurt. Ik gaf al eens het voorbeeld van een site op een druk punt in Breda.

Ook ben ik benieuwd of het bij de vele hoogspanningsmasten waar nog niets gebeurd is een kwestie is van te weinig draagvermogen of simpelweg omdat de netbeheerder alleen toestemming geeft als de masten zelf niet “aan” staan. Want in het laatste geval kan dat ook het moment zijn om om te bouwen.

Het valt op dat T-Mobile het bij hoogspanningslocaties vaak beter voor elkaar heeft. Dus ergens is ruimte.

In ons dorp staat een KPN-zendmast met een Ericsson-installatie (gsm 900/ lte 800). Afgelopen week was hij uit de lucht. Volgens KPN ging het om “noodzakelijke werkzaamheden voor de verbetering van de snelheid en dekking”. Dat leek goed nieuws, want de huidige installatie is langzaam (5 Mbps is vaak de max) en de mast is net te laag voor het omringende bos.

Nu de werkzaamheden klaar zijn, lijkt er niets veranderd te zijn. De mast zelf is ongewijzigd, de banden en snelheid zijn nog steeds hetzelfde en er is nog steeds geen 5g. Dat doet mij vermoeden dat de oude Ericsson-apparatuur gewoon is hergebruikt. Is het denkbaar dat KPN hier geen 5g implementeert of de Ericsson-apparatuur niet vervangt. Zijn daar meer voorbeelden van?

Staat letterlijk in de blogpost van Jeffrey.

Andere sites met antennes voor laag spectrum krijgen in elk sector Ă©Ă©n RRU5509t. Deze doet 700MHz, 800MHz en 900MHz. In de praktijk ondersteunen deze oude antennes geen 700MHz, waardoor hier uitsluitend 4G800, 4G900 en 2G900 wordt ingezet.

Kennelijk gebeurt dit dus in jouw woonplaats. Wat voor site staat daar? Een normale mast lijkt me aan te passen. Is het een klein dorp?

Edit: als de mast nu net te laag is, komt er op termijn wellicht een nieuwe mast maar is een vergunning lastig te regelen vanwege het bos en gebeurt dit tijdelijk.

Ik weet niet of je ook een omgevingsvergunning nodig hebt voor aanpassingen.

Bedankt voor je antwoord. In dat geval zou het dus wel om een Huawei RRU gaan en dan had ik een hogere snelheid verwacht. Vandaar mijn vraag of de oude Ericsson-apparatuur niet is gehandhaafd.

Het is inderdaad een klein dorp. Oud type mast die op privéterrein staat, dus waarschijnlijk een lastige locatie.

Staat de plek in kwestie in deze update?

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.437595&lng=5.10314941&zoom=8&providers=kpn&scan=4f5c849d-278f-4058-8545-a27b32da13b9&carrier-combinations=473&site-type=1

Nee, hij staat er nog niet in. Het is deze locatie:

Kasteel Drakensteyn, Baarn
Provider KPN
Plaats Lage Vuursche
Gemeente Baarn
Postcode 3749AS
Site ID 8043
Type Vakwerkmast
Veldgegevens
TAC61402
Laatst gescand9 mei 2021 16:15:21
eNB80431
Geschiedenis
Plaatsing27 jan. 2015
Ingebruikname27 feb. 2015
Aanpassingencreated
NetwerkleverancierEricsson
Hoogte Hoek Frequentie Vermogen
30.4 m 90° b20816 MHz 26.6 dBW
30.4 m 230° b20816 MHz 26.6 dBW
30.4 m 310° b20816 MHz 26.6 dBW

Week 8: Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl

Deze site is inderdaad omgebouwd. Zeer waarschijnlijk B20 en B8 erbij.
Maar de telefoon connect meestal alleen met B20.

En als dezelfde antennes nog hangen blijft het 2x2 MIMO max voor iedereen die ermee connect.
De mast kan dus wat meer connecties aan overal, maar jouw snelheid blijft hetzelfde.

Het is dus niet zozeer de backbone van de site, maar de limitatie van de gebruikte band die de limitatie is.

Sommige eigenaren willen blijkbaar geen upgrades meer. En willen mogelijk van de provider af.
Mogelijk alleen een contract houdt de boel daar nog.

KPN wil 100% wel, dus regel een mast/lokatie in de buurt en alles wordt geregeld. :slight_smile:

Ik had niet goed gelezen en zie nu dat het pas deze week is gebeurd. Dan zal hij waarschijnlijk in de update van volgende maand zitten. De RRUs zullen waarschijnlijk wel vervangen zijn, maar aangezien de oude antennes hun werk nog doen, verandert er verder weinig.

Wel jammer dat Bea geen toestemming geeft voor andere antennes in haar tuintje :sweat_smile:. Blijkbaar hangt Vodafone ook in dezelfde mast, best kans dat ze toch een keer iets nieuws wegzetten in de regio. Zeker als men toch van deze locatie afhankelijk is.

De mast staat inderdaad in de tuin van onze voormalige vorstin. Hij is er geplaatst toen zij er kwam wonen, waarschijnlijk met een reden binnen de hekken. Iets lager in de mast hangt nog een antenne van Vodafone, die helemaal last heeft van de bomen. Op sommige plekken 500m verder is het signaal al weg. Sinds er een stuk bos is gekapt is het overigens wel merkbaar beter.

Andere locaties zijn lastig. Een paar honderd meter verderop staat een prima C2000 mast van 45m hoog, maar die schijnt om veiligheidsredenen niet te worden gebruikt. Vodafone had afgelopen jaar nog plannen voor een mast halverwege de huidige maar en Hilversum, maar dat gaat niet door. T-mobile heeft helemaal geen locatie.

Ik zag op de kaart dat er in die C2000 mast in augustus een 70GHz straalverbinding is geplaatst door T-Mobile de kans dat zij een site gaan bouwen in de mast is aanwezig waarschijnlijk is het afwachten tot de vergunning bij de gemeente rond is. Wat mij wel opgevallen is dat er in C2000 masten nooit meer dan 1 a 2 providers in mogen

De vaste verbinding in de C2000-mast staat inderdaad in het Antenneregister, maar hij hangt niet in de mast volgens mij:

1 like

Hoi Jordy, dat is deels vanwege windlast. C2000 moet nog werken na een ‘ramp’, en dat kan een hele zware storm zijn. Deels zal het ook te maken hebben dat providers bij werkzaamheden het C2000 signaal van de antenne af willen hebben. Nu woont daar onze ex vorst, en als er niet voldoende dekking is van een andere C2000 mast, dan gaat de dienst koninklijke beveiliging niet akkoord ;-).

Ik ben zelf een antenne monteur . Vanaf 1997 9 jaar in hvp hoogspanning gewerkt voor voda en Tmobile en kpn . Waar kpn een mast kan zetten doen ze het . Te eerste je hebt contact met Tennet nodig. En een toezichthouder kost 1200 eu p /d. Bij de de meeste site.s moet je mast verzwaring doen. Dan praat je al over meer dan 40 duizend eu of meer 800 bouten uitwisselen broekschoren uit wisselen top buizen Er uit nieuwe er in .met lieren of kraan En bij een 380kv kun vanaf binnen kant mast hijsen. Of buiten. Veilige marge +_ 9 meter vanaf de lijnen zijn . 110 of 115 een kant uit zetten wit of zwart . Zo noemen ze dat

2 likes