Data roaming in het buitenland

Hallo allemaal,

Nog zo’n lekker vakantie topic. Hoe werkt data roaming in het buitenland?

Het viel mee meerdere malen op in het buitenland op dat je internet verkeer in Nederland op het internet word gezet en dat je met een Nederlands IP adres op het internet zit.

Wordt al het data verkeer eerst naar Nederland gerouteerd en kom je daar pas op het internet?

Hoe werkt dit technisch?

En ben je afhankelijk van de breedte van de tunnel die buitenlandse provider naar je eigen provider hebt liggen voor de internet snelheid die je krijgt?
Ik merk namelijk dat de snelheid behoorlijk kan variëren per provider en tijdstip, ook als er goede dekking is.

Wie kan hier wat over vertellen?
Wellicht nog eens een idee voor een uitgebreider artikel?
Of verwijzingen naar een website met een goede beschrijving.

Alvast bedankt, Fijne vakantie allemaal, groeten Rob

Technisch gezien gaat het om een buiten het reguliere internet om vorm gegeven wereldwijd netwerk voor Wireless Dataroaming Services (CRX, GRX, IPX). De grote MNO’s of hun moeders hebben eigen exchanges, er zijn ook dedicated service providers hiervoor. Google op “Global Roaming Exchange” en je vindt deze bedrijven en hun activiteiten. Hoe het bij 5G moet (gaan) werken en meteen aardige deep-dive vind je in dit document van de GSMA: https://www.gsma.com/newsroom/wp-content/uploads//NG.113-v5.0-2.pdf

afbeelding

Bedankt Fred,

Dit is inderdaad wel gelijk een deep dive. Maar als ik er even snel in duik, komt het er eigenlijk op neer dat al het internet verkeer Home-Routed (HR) is en dat in mijn geval T-Mobile geen Local Break Out (LBO) gebruikt.
Of is dat wat kort door de bocht?

In ieder geval in de internet sessies waar je met een NL-ip adres het internet op gaat.

groeten Rob

ja, zo werkt het meestal wel en had je in je eerste blog ook zo beschreven al met de opmerking “ben je afhankelijk van de breedte van de tunnel die buitenlandse provider naar je eigen provider hebt liggen voor de internet snelheid die je krijgt?” Als je een 4G verbinding hebt (of 5G met een NSA core netwerk, zoals voorlopig nog alle netwerken in Europa), dan ziet het plaatje (net gevonden) voor roaming er zo uit:afbeelding

Ik vind het zelf ook knap ingewikkeld, maar probeer met name de security aspecten te begrijpen, zeker wat betreft “puur / Stand Alone” 5G waarmee ook end-to-end network slicing mogelijk is en hoe voorlopig de 4G “Evolved Packet Core” daarmee samenwerkt, ook bij zaken als roaming. Ericsson heeft wel goede en iets minder hard-core blogs over dit soort onderwerpen, zoals deze over 5G roaming: 5GS roaming architecture – smooth interworking with EPS - Ericsson