Contact met KPN om gebruik te maken van een KPN mast

Hoe zou ik in contact kunnen komen met iemand van KPN? Wij zijn een lokale omroep en zouden graag in gesprek gaan over de mogelijkheden om onze antennes in een KPN mast te hangen.

Heeft iemand een contactpersoon of mogelijk een nummer dat we kunnen bellen?

Zelf heb ik geen contact bij KPN hiervoor. Bij de nieuwere masten gebruikt KPN masten van Cellnex. Die bouwen masten en verhuren het aan gebruikers. Je zou eens met hun contact op kunnen nemen om te kijken naar de mogelijkheden

Cellnex is je beste optie inderdaad. Even voor je beeld: dit bedrijf is niet alleen eigenaar van veel telefoonmasten maar ook van meerdere grote radio- en televisietorens. Zij hebben dus volop ervaring met broadcast.

NOVEC heeft overigens ook behoorlijk wat masten waar KPN in hangt. Daar kun je ook je licht eens opsteken. Ook zij hebben ervaring met broadcast, de mast bovenop de hoge torens is vaak weer van hen.

Beste Gerrit, Zag toevallig je bericht, heb je een specifieke locatie in gedachte ? Ik werk bij KPN dan kan ik je in contact brengen met de juiste persoon.

2 likes

Dank je wel Gerrit. Excuus voor de late reactie. We hebben inmiddels contact met KPN.

Misschien een rare vraag. Maar waarom zie je vaak masten van Vodafone, KPN en T-Mobile binnen een korte afstand van elkaar. Waarom delen ze niet meer masten met elkaar? Is dat vanwege de interferentie? Of zijn er andere redenen? Heeft elke provider zijn eigen voorkeur mastleverancier? Want op deze manier zou je namelijk veel kosten kunnen besparen als ze meer met elkaar zouden samenwerken in plaats van elkaar beconcurreren.

Die opstelpunten bestaan dan vooral om een historische reden. Tegenwoordig is de richtlijn altijd dat masten worden gedeeld, tenzij het niet anders kan natuurlijk.

Bijvoorbeeld C2000 masten liggen wat gevoelig qua toelating en/of storing, dan is het makkelijker om een andere mast te bouwen. Maar er zijn meer voorbeelden waar C2000 niet aan de orde is.

Het eea heeft ook te maken met de mechanische belasting van een mast. Dus als er iets bijkomt moet dat eerst door een constructeur berekend worden. De mast moet dan soms versterkt of vervangen worden. Als een provider nog toekomst plannen heeft met zijn eigen mast, zal hij minder snel andere providers toelaten. Want de extra kosten voor de versteviging van de eigen mast mag hij dan later zelf ophoesten.
Dat is een andere reden waarom er in C2000 masten niet zoveel wordt toegestaan, die moeten juist tijdens rampen blijven werken, en zijn volgens mij berekend op een windkracht 12. Dus als alles al om ligt, staan deze masten nog, en kunnen de politie en brandweer en ambulance gewoon hun werk doen tijdens de heftige storm.

2 likes