Bezetting Antennemast in Erica

Ik heb hier sterke signalen in band 7 ( rond 2650Mhz) .

Echter volgens de antennekaart zouden in deze band geen apparatuur moeten zijn.

Is de kaart up to date?

Dat moet dan Vodafone zijn:
Deze site?

Dan kan het zijn dat je met deze site bent verbonden en Band 7 erbij krijgt van de site die noordelijker staat.

Jarod,

Ik heb inderdaad op deze kaart gekeken. Deze mast staat in het zicht van mijn antenne en ik ondervindt interferentie op 3400Mhz; een radio amateurband.

Ik zag dat hier veel LTE in zit op 2600Mhz zag ook 3500Mhz.

Ik heb inmiddels een spectrum analyser aangeschaft en kan nu de niveau’s en frequenties opzoeken. Ik vermoed dat deze signalen oversturing veroorzaken in mijn voorversterker, die voor het bandpass filter zit.

1 like

Met de SA vanochtend gemeten.

Ik vindt veel signalen rond de 3345 en 3465Mhz. Niveau rond de -45dBm.

Deze zullen mijn systeem oversturen vermoed ik.

Gr. Jan

Vanaf 3465 MHz zit Vodafone (zie ook Frequenties voor mobiele netwerken | Antennekaart.nl ). Daar onder zit ‘privaat’, maar volgens mij zit er in Erica verder niks.
Heb je een accu in je SA? Anders kun je een stukje rijden en kijken wat die doet.

Ze zitten op een deel van de 9 cm band. Ik neem aan dat hun primair gebruik hebben en de zendamateurs secundair.

EDIT: ik heb even verder gekeken, en mijn vermoeden is bevestigd. 5G NR zit op de 9 cm band en is primair. Ben bang dat je pech hebt :frowning:
Je hebt beste signalen, dus wellicht een BPF er tussen en wellicht helpt dat.

Groetjes, dorpje naast Erica :wink:

Pilovali,

Ik heb zowel boven als onder 3400Mhz signalen waargenomen die richting antennemast komen.

Het filter dat ik gebruik zit achter de voorversterker. Gezien de sterkte vermoed ik dat de 2e trap van de voorversterker het te zwaar heeft en verzadigd.

De optie die ik nu ga proberen is een voorversterker met een Fet en dan na het filter nog wat extra versterking geven.

Gelukkig komt de maan niet altijd in de richting vd mast.

Gr. Jan

1 like

PS: ik gebruik een TinySA ultra die op een accu’tje werkt.