Bereik van een zendmast

Goedemorgen,

Ik heb een vraag waar ik niet uit kom. Ik zou heel graag willen weten wat het bereik van een zendmast is (bij benadering). Ik weet dat er veel verschillende factoren van invloed zijn.
Hoe kan ik dat nu berekenen op basis van de bekende gegevens? Het lukt me niet een screenshot van de mast bij te voegen.
Alle hulp is welkom! Mijn vraag ziet specifiek op de zendmast op de Johan Jongkindstraat in Amsterdam (T-Mobile)

bedankt alvast!

Dat is deze site:

Je kunt kijken naar de sectoren door op het paarse icoontje te klikken.
In dit geval 0, 120 en 240 graden. Zit je in het midden van de sectoren kan het bereik minder zijn.

Het is een verouderde mast zonder B20 4G en zonder N28 5G.
Dit zijn de lage frequentie banden die het verste komen als we het over bereik hebben.
https://antennekaart.nl/page/frequencies

Berekenen is lastig, vooral in de praktijk testen is wat we vaak doen.

1 like

Berekenen geeft je alleen een theoritisch model. Providers doen altijd drivetesten om de praktijk te meten. Er is zoveel van invloed; hoogte, zendvermogen, type antenne, frequentieband, bebouwing, andere radio cellen, …
Een GSM mast kon maximaal 35 km ver nog een bruikbaar signaal leveren, dat had technische oorzaken. Voor 5G is 100 km de max. Maar om dat te bereiken moeten je antennes heel hoog hangen, omdat je met de ronding van de aarde zit. Dus zelfs op zee haal je dit niet. Dan is er op zee nog de invloed van het weer, luchtlagen die helpen of juist dempen. Fading en ducting bv.
Met apps kun je het netwerk meten, maar let op dekking zegt weer niets over de datasnelheid die je kunt halen.

1 like

Als je vrij zicht heb dan kan de afstand heel groot zijn . Zat enkele weken op de veerboot naar Terschelling en had toen verbinding met een mast op texel , afstand 30 km

1 like

Maar streaming video lukte zeker niet !?

Ja hoor had nog gewoon 4G en soms 5G , als het signaal bijna nul is dan gaat het wel moeilijker

De maximale afstand die wij op zee bereiken is 45km. Op land waar vrij zicht niet altijd mogelijk is zijn de afstanden korter. Maar tot 10KM afstand is green probleem voor een goede internetsnelheid. Voorwaarde is dat je een buitenantenne gebruikt, bij voorkeur een richtantenne. Groet Toine / AirInternet

1 like

Beste XSELS,

Je kan op de kaart van https://www.cellmapper.net/ kijken of iemand testen bij jouw in de buurt heeft gedaan, in de meeting kan je dan zien met welke mast er is verbonden. Wellicht dat je daarmee het bereik van de betreffende mast wat kan uitpeilen.

grt Rob

1 like

Op zee ben je al snel afhankelijk van de hoogte van de antenne, door de kromming van de aarde. Je hebt dus eerder te maken met de radiohorizon dan op land. Op land heb je eerder last van bebouwing en begroeing dan van die horizon. Aan de celranden zal de datasnelheid minder zijn, en op zee heb je nogal eens last van allerlei weerfenomenen die op land ook minder spelen. Dan zijn de condities ineens veel beter of slechter. Een buiten(richt)antenne zal heel veel dB schelen, dus een beter en betrouwbaarder signaal.