Bereik c.q. dekkingsgebied

Hallo Jeffrey,

Zou het mogelijk zijn om van alle masten / antennes het bereik c.q. het dekkingsgebied zichtbaar te maken (bv van T-Mobile).

Bv door het bereik c.q. het dekkingsgebied aan te geven via een cirkel rond de masten / antennes.

Het zou volgens mij heel fijn zijn om het bereik c.q. het dekkingsgebied te zien.

1 like

Dit is helaas niet echt mogelijk met de data die het Antenneregister aanlevert. Het dekkingsgebied is afhankelijk van heel veel factoren zoals zendvermogen, hoogte van de mast, richting van de antenne, eventuele gebouwen of bomen die het signaal blokkeren, andere zendmasten op dezelfde frequentie.

De enige manier waarop dit kan werken (en dat is iets waar ik al mee bezig ben) is door een app te ontwikkelen (alleen mogelijk voor Android) waarmee gebruikers metingen kunnen doen, die op de kaart worden gekoppeld waarlangs het dekkingsgebied wel zichtbaar wordt. Dit is verre toekomstmuziek, dus ik kan niet beloven of en wanneer dit beschikbaar gaat worden.

2 likes

Hallo Jeffrey,

Bedankt voor uw reactie.

Het is jammer dat mijn vraag c.q. voorstel niet mogelijk is.
Het tweede gedeelte van uw antwoordt klinkt echter weer hoopvol, mogelijk gaat dit dan toch lukken, dan hebben wij op den duur, toch een soort van dekkingsoverzicht.

Jeffrey, wederom bedankt voor uw inspanning en heel veel succes met het ontwikkelen van de nieuwe app.

www.celmapper.net heeft van heel de wereld dekkingskaarten. De exacte mastlocaties wordt bepaald door de rapportage van geavanceerde smartphones en handmatig door gebruikers. Niet 100 % betrouwbaar dus. Ook een app versie existeerd maar daarmee kun je geen masten verplaatsen.

1 like

Ja cellmapper is een geweldig project, ik heb daar zelf inmiddels al een paar miljoen datapunten aan gevoerd. Voornamelijk uit Noord-Nederland, voor T-Mobile en KPN. Ben je zelf ook actief op cellmapper? Mijn einddoel is om heel Nederland gemapt te krijgen, wat niet eens meer zo heel lang hoeft te duren.

Ik ben met een paar makers van cellmapper bezig om hun data betrouwbaarder te maken. Door gegevens van antennekaart geautomatiseerd te delen met cellmapper is inmiddels bijna elke T-Mobile zendmast bevestigd op de goede plek, en ik hoop hetzelfde te kunnen doen voor de andere providers.

1 like

Ik ben het meest actief in ZW Nederland. Al die rode signal trails van Vodafone 4G zijn van mij :grin:
Als je goed kijkt naar de dichtheid van de signal trail kun je wel achter komen wat mijn woonplaats is :wink:

1 like