Bellen in de toekomst in gevaar

Als de 2G en 3G netwerken rond 2025 uitgezet gaan worden, krijgen we in NL dezelfde problemen als recent in Amerika zijn opgedoken.

Bellen wordt voor heel veel mensen een probleem. Omdat het bellen via 4G (VoLTE) een te open standaard is, zijn er teveel variabelen die moeten kloppen.
Zowel de toestel fabrikant, als de provider, en zelfs de chipset fabrikant moeten allemaal het juiste doen om het werkend te krijgen.

Er komen steeds meer verhalen van Europeanen die in Amerika niet meer kunnen bellen via bv. AT&T. Omdat ze daar recent de 2G en 3G netwerken hebben uitgezet. Zelfs als je toestel VoLTE ondersteund, en het werkt op je eigen netwerk, dan heb je geen garantie dat het in het buitenland wel werkt. De providers moeten dit onderling regelen.

Dit betekend dus ook dat 112 in de toekomst slechter bereikbaar wordt, en hierdoor lijkt er nu eindelijk in de politiek aandacht te komen voor dit probleem. Wellicht gaat het langer duren voordat 2G uitgaat.

1 like

Ik houd ook mijn hart vast. Ik ben zeer gehecht aan 2G, de tweede (backup) SIM in mijn smartphone heb ik op 2G vastgezet. De dekking van 4G laat nog te vaak te wensen over, zeker in de trein. Ook ik acht VoLTE nog niet betrouwbaar genoeg.

Het heeft niet zozeer met betrouwbaar te maken dat VoLTE, meer met een te losse implementatie. Er zijn heel veel opties ingebracht tijdens de standaardisatie, en die maken het bijna onmogelijk om het altijd 100% te laten werken.

Ik mag toch hopen dat de providers 2G pas helemaal uitzetten als er een fatsoenlijk alternatief is. Daar hebben ze zelf ook belang bij. Al is het alleen maar omdat 2G door de gebruikte techniek een wat betere dekking heeft (lage bandbreedte, geen complexe modulatietechniek).

Waarom zouden ze? 5G op de 700 MHz heeft qua dekking hetzelfde effect als 2G op 900 MHZ zou ik zo zeggen, afgezien van de eventuele issues met de modulatie.
Daarnaast kost een ‘legacy’ netwerk in de lucht houden gewoon geld.
In Amerika hebben providers 2G net uitgezet.
VoLTE zoals het nu gestandaardiseerd is, zal nooit zo goed worden als 2G bellen. Dus of VoLTE zal moeten worden ingedikt door de standaardisatie instituten, en afgedwongen door overheden, anders wordt het vanaf 2025 best lastig.
MVNO’s zullen de 1e zijn die sneuvelen, maar ook de NL providers die geen deel uitmaken van een grotere groep (bv. KPN en T-mobile NL) zullen te klein zijn voor handset leveranciers om ze te ‘whitelisten’ in hun devices. Voor Apple en Samsung gaat dat dan nog goed, maar de kleinere spelers gaan dat voor NL niet doen.

2G met name op 900 MHz is onverslaanbaar wat betreft dekking. Waarschijnlijk omdat de mobieltjes met veel hogere vermogens mogen/kunnen zenden dan met de andere technologien. Kijk maar eens op de kaarten van Cellmapper: over de grenzen heen is 2G de technologie die het langste blijft !

Helaas gaat het niet over dekking, was het maar zo simpel. Al sta je onder een 4G mast dan nog kun je mogelijk niet bellen met VoLTE. Die garantie is er gewoon niet, zelfs niet voor 112. Heel anders dan in 2G gedefinieerd is.