Band32 1400-1500 MHz

Ik volg deze site nu een paar weken, zal vast nog niet alles gelezen hebben, maar ik heb een vraag.
Ik heb gelezen dat ze band32, het 1400-1500MHz spectrum op diverse plaatsen hebben getest, maar uit de lucht hebben gehaald. Ik zie op Antennekaart op veel cellen Band 32 staan, maar is deze ook daadwerkelijk actief? Een app op mijn gsm, laat deze niet zien, bij geen enkele provider?
Komt dat, omdat het alleen een downlink band is of omdat hij gewoon niet in de lucht is?
Gr Peter

Waar heb je die informatie gelezen? Want dat is zeker niet correct. De 1400MHz band is actief bij alle providers, en wordt ook gebruikt. Hoe kijk je op je telefoon welke banden in gebruik zijn? De meeste telefoons rapporteren alleen de primaire band. En aangezien b32 een SDL band is zul je daar nooit primair op terecht komen. Op Samsung telefoons is een servicemenu waar je ook de secundaire banden kunt zien, je komt hier door *#0011# in te typen in de telefoon.

Beste Jeffrey, ik lees zoveel, dat ik dat niet meer weet.
Bedankt voor de tool, kende ik niet, leuk.
Alleen met Netmonster, zie ik dat mijn mobiel luistert, naar LTE 2600, 2100, 1800 en 900 en NSA 700, de *#0011#, zegt weer 1800?
bij data gebruik blijft mijn mobiel ook op de 1800
Ik heb een spectrum meter gebruikt, die geeft ook geen 1500MHz aan, vandaar mijn vraag, nieuwsgierigheid.
gr Peter

Samsung is een van de merken waar apps als Netmonster alleen je primaire band kunnen uitlezen. Dat is de eerste band die je bij de cell ziet staan in Netmonster. De rest van de secundaire cells worden gegokt aan de hand van wat voor neighbor cells hij ziet. Maar het risico daarvan is dat je niet hoeft te zijn verbonden met die neighbor cell. En dat klopt hier ook, want op samsung telefoons is de combinatie met 4G900 + 5G700 hoe dan ook niet mogelijk. Dus wees voorzichtig met wat Netmonster je laat zien.

Zie onderstaande screenshot, dit is een knipje van het servicemenu waar je kunt zien wat de secundaire cellen zijn. Mijn primaire cell (niet in deze screenshot, bovenaan het menu) is b3. Hier zie je 2 secundaire cellen, S1 is b1 en S2 is b3. Daar zul je ook een eventuele gekoppelde b32 carrier zien.

Op welk netwerk zit je? KPN heeft sowieso op alle Huawei masten 1400MHz aan staan. In sommige gevallen kan deze band automatisch zijn uitgeschakeld om stroom te besparen, maar 1400MHz is een van de laatste banden waar dit bij gebeurt. Als je op Vodafone of T-Mobile zit, heeft de mast waar je mee bent verbonden überhaupt wel 1400MHz? Want je zult hem alleen in actie zien wanneer de mast waar je primair op zit deze band heeft.

Ik heb band 32 wel vaak gezien via cellmapper. Ik woon in Amsterdam en daar hebben de meeste sites wel band 32 van T-Mobile. Ik merk dat het wel helpt, mijn download schiet omhoog als band 32 erbij komt. Vooral in Amsterdam waar het druk is, is het een welkome toevoeging.

Hier heb ik een voorbeeld van band 32 bij T-Mobile, via cellmapper.

Thanks, voor deze verheldering
gr

Hoi Peter. Ik zat even mee te lezen. Ik gebruik zelf Network Signal Guru (NSG) app om de secundaire banden te kunnen zien. Helaas moet de Android telefoon dan wel geroot worden.
Maar ik vind het makkelijker in gebruik dan iedere keer naar het service menu te moeten gaan.
B32 heb ik ook nog niet veel gezien, maar ik woon ook niet in Amsterdam en kom daar momenteel ook niet zo vaak, dus dat kan dat wel verklaren natuurlijk.

Groeten,
Robert

Hoi Sam. Ik heb het gevoel dat B32 eerder bij LTE erbij komt dan bij 5G.
Als al N28 erbij zit, dan niet zo gauw B32. Klopt dat?

Groeten,
Robert

Dat is afhankelijk van de configuratie. Band 32 is sowieso bedoeld s downloadlink, het “helpt” de snelheid te verhogen. Zoals je in mijn screenshot ziet, kan het ook in combinatie met N28.

Ik zie bij KPN bijna standaard band 32 in de mix. Ook op 5G.

Hierbij een voorbeeld van B32 samen met B7 bij de antenne Koffieweg, Amsterdam Westpoort op 1 oktober 2023. Let wel dat 5G NSA = Disconnected:


En hier op 10 december 2023 in de Noorder sportpark in Haarlem, hier was wel 5G NSA connected: