Baarle-Nassau en Baarle-Hertog

Cryptische titel zo, haha. Afgelopen week was ik in Baarle, voor wie het niet kent: een Belgische enclave in Nederland, met weer Nederlandse exclaves in de enclave. De grens versprint daar iedere paar meter.

In het dorp Baarle staan 3 gsm-masten. Twee daarvan letterlijk tegenover elkaar: met KPN en T-Mobile, en eentje met de 3 Belgische providers. Deze maken gebruik van dezelfde frequenties natuurlijk. Toch lijkt dit redelijk naast elkaar te kunnen bestaan.

Wat ik me dan, als broadcasting-veteraan, afvraag: in hoeverre stoort dit op elkaar? Betekent dit minder dekking of vooral lagere snelheid en mindere prestaties, zoals bijvoorbeeld bij wifi?

Er word gebruik gemaakt van verschillende frequenties.
Providers hebben in de meeste gevallen 20 Mhz bandbreedte gekocht en zo hebben ze ieder hun eigen stukje.

1 like

Dat geldt natuurlijk alleen binnen Nederland, in combinatie met buitenlandse providers overlappen de frequenties.

Bijvoorbeeld KPN en Orange zitten op band 20 beiden op 816 MHz. Toch wordt deze frequentie (EARFCN 6400) door beiden gebruikt op masten die tegenover elkaar staan.

Meeste providers hebben gelukkig wel iets meer dan 20 MHz ter beschikking :wink:.

1 like