Artikel over de overgang op 5G

Volgens dit artikel zou in West-Europa al ruim 70% van de nieuwe telefoons 5G aan boord hebben.

1 like

Verklaart ook wel een beetje het effect wat je nu ziet op de 5G netwerken. Waar 5G vroeger sneller was dan 4G kun je nu echt vernemen dat de 4G-only banden nu veel meer vrije capaciteit hebben. T-Mobile 2600MHz TDD (B38) is hier wel een mooi voorbeeld van.

1 like

Dan wordt het wellicht tijd om band 38 te openen voor 5G om zodoende de capaciteit op 5G te vergroten. Lijkt me een mooie tussenoplossing. Voor KPN zeker omdat die dan de 10 MHz ongebruikte bandbreedte ook kunnen inzetten.

Is die extra 10MHz bij KPN daadwerkelijk bruikbaar? Want die ongebruikte 5MHz van T-Mobile moet verplicht worden ingezet als guard band. Als KPN daadwerkelijk 30MHz bruikbaar spectrum heeft in die band is dat een extra aanwijzing waarom ze zo hard inzetten op die band en het nu nog amper gebruiken.

1 like

Dat moet ik even op een rijtje zetten

B7 upload loopt van 2500-2570 met 5MHz guardband tot 2565 MHz
B38 loopt van 2570-2620
b7 download loopt van 2620-2690

De upload in 2545-2565 B7 FDD door een handset heeft last van de downburst van B38 TDD vanuit de site daarom zit daar een 5 MHz guardband maar je hebt ook filters nodig om goede scheiding te kunnen realiseren

Bij de overgang van KPN B38 rond 2620 MHz naar download B7 van Voadone zit het als volgt:
Daar zou de upburst van B38 vanuit handset last kunnen hebben van de download van B7
Met 5MHz guard en filtering moet je dat kunnen ondervangen.
Met 10 Mhz guard zou je het zonder filtering kunnen. Dus daarom gaat het inderdaad niet lukken om de volledige 30 Mhz te gebruiken. 25 Mhz met filtering zou kunnen maar of dat loont?

Wat een stomme opzet dat eigenlijk rond B7 en B38, hadden ze beter over na moeten denken.

1 like

Sterker nog: de indeling in NL wijkt af van de standaard-indeling. Ze zouden B7/38 eigenlijk opnieuw moeten inrichten als TDD band. Onder 5G wordt dat ondersteund. Maar KPN heeft nu inderdaad netto 25 MHz TDD (met 5 MHz guard) dat is wel de moeite lijkt me, met beamforming et cetera. Zeker als je het zodanig inzet dat je relatief weinig last van band 7 met zeer lokale oplossingen op drukke pleinen, winkelstraten, stations.

Ik was gisteren in de reguliersdwarstraat, een drukke uitgaansstraat in Amsterdam. Hier was ik verbonden met de site “Geelvinck”, met één van de zwaarste uitvoeringen van T-Mobile (alleen band 32 ontbreekt er).

Op 5G zat ik vaak op 1800 + 2600, haalde ik ondanks de drukte hoge snelheden (400+ down en 100+ up). Ik heb ook gekeken getest op 4G, daar werd ik continu doorgeschakeld naar 2100. De speedtest viel ook een 20% lager uit.

Ik voeg een screenshot toe, van een speedtest op 5G!
Screenshot_20220327-215521|315x500

Heeft al iemand iets gemerkt op het gebied van overschakelen van spectrum naar 5G? Vooral N38 voor KPN en T-mobile ligt voor de hand.


Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl N78 (3,5ghz) lijkt actief op deze 2 sites? Iemand die hier misschien meer over kan vertellen?

Dit zijn twee sites waar T-Mobile 3500MHz actief heeft met een experimentele vergunning. In werkelijkheid hebben alle drie providers dat. Maar T-Mobile is zo netjes om het ook te vermelden in het antenneregister. KPN heeft 3 tot 5 sites live in Breda, daar kan iedereen zelfs op komen.

1 like

Dit vermelden ze wel, maar de update in het antenneregister voor 4G sites duurt echt al eeuwig gaat lekker logisch bij T-Mobile… Maar bedankt voor de informatie!

Er zijn wat problemen met het uploaden van de data naar het Antenneregister. Wordt aan beide kanten aan gewerkt

We zullen het wel weer afwachten.

Ik ben ze nog niet in het wild tegengekomen. Jammer dat ze die niet vermelden.

Weet jij toevallig welke site’s dit zijn (in Breda)?

Zeker! Dat zijn deze drie. Geen idee of het nu nog live is.

https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=51.56957458&lng=4.79514598&zoom=14&providers=kpn&site-id=1999,4216,4935

Zijn de Odido sites met N78 5G ook al ingeschakeld?

Er heeft nog geen verdeling van frequenties plaatsgevonden. Daarmee is alleen een testvergunning met weinig bereik mogelijk.

En hoe zit het met de sites van KPN die al 5G 3.5ghz ondersteunen?

Zal bellen over 5G ook beschikbaar zijn als 5G SA wordt uitgerold?