Antenne ondergrondse metro

Amsterdam nieuwmarkt metro station omdergronds.

Ik gok dat dit een GSM antenne is. Maar voor welke provider. Band, Merk en type ben ik wel benieuwd naar.

In auto, trein en metro tunnels, legt vaak 1 provider een netwerk aan. De andere providers maken daar dan ook gebruik van, ze betalen dan gezamenlijk de huur en onderhoudskosten. Vaak is dat band 3 gecombineerd met band 1. In de Amsterdamse werkt het overigens echt heel erg goed! Ik deed gisteren een speedstest en kwam uit op 150mbps in de metro (ondergronds).

Ik was gisteren ook aan het bellen toen ik in de trein naar centraal zat, vanuit de trein naar de metro gelopen en gedurende metrorit is er geen enkel keer de verbinding verbroken! Wat ik opzicht ook knap vind!

Het kaartje heb ik er even bij gezocht en als ik het goed begrijp levert alleen KPN dekking bij de metro ik zie dat geen andere provides ondeegronds

T-Mobile geeft zelden zijn indoordekking op. Het kan zijn dat KPN het heeft aangelegd voor hun zelf en voor de andere providers. Lees anders dit HSL Tunnel Oude Maas - Mast van de Maand Februari 2021, dan snap je hoe dat werk in tunnels.

Dit is een zgn Shark Vin antenne, met 2 ‘lobben’, ideaal voor lange ruimtes zoals tunnels. Aan de foto kan ik niet direct zien om welke provider het gaat, of welke frequenties. Meestal bevat de behuizing intern meerdere antennes voor verschillende banden. Over het algemeen gaan lagere frequenties beter in tunnels ivm reflecties en demping.
Het klopt dat de eigenaren van tunnels meestal eisen dat er maar 1 netwerk komt qua kabels en antennes. In een technische ruimte staan dan alle sites en wordt het op 1 antenne systeem ingekoppeld.
In tunnels heb je ook C2000, en bv. het interne GVB netwerk, deze werken bijna altijd met leaky feeder. Dat is antenne kabel met kleine openingen die overal stralen. Dat gaat goed tot ongeveer 1000 MHz, daarboven zijn de verliezen in de kabel te groot, en dekt het wel bij het begin, maar aan het einde helemaal niet meer. Maar in de stationshal en aan het einde van de tunnel wordt daar ook gebruik gemaakt van omni antennes en paneel antennes.

1 like

Al sinds rond het jaar 2000 leveren alle operators dekking in de metro van Amsterdam en Rotterdam, voor T-mobile was ik bij beide betrokken.
In Amsterdam, dat was de 1e, deed elke provider het nog zelf, maar 1 jaar later bij de RET was het al een gezamenlijk project.
Ik kan me niet voorstellen dat ze daar weg zijn gegaan.

1 like

Ik heb op de interne dekkingskaart van T-Mobile sites gevonden in/bij stations aan de oostlijn.
De Noord-Zuidlijn is volgens mij anders opgebouwd waardoor de sites niet op de locaties van de stations zijn gepositioneerd.

Voor C2000 zit bijv in de stations en tunnelbuizen van de Noord-Zuidlijn een installatie met een leaky-coax, als je in de stations van de NZ- lijn rondkijkt kan je die goed zien want die is zeer zichtbaar gemonteerd i.t.t. de antennes voor de mobiele netwerken die minder zichtbaar zijn gemonteerd.

Zal dit een leaving feeder op de foto zijn aan het plafond. Het lijkt wel een dikke kabel. Dit is station metro europaplein

Wat ik online kon vinden: Vodafone heeft het technische gedeelte gedaan(oftewel aangelegd). Lees anders dit artikel eens: Mobiel netwerk met ‘leaky cables’ in Amsterdamse Noord/Zuidlijn gaat live

Dat zal de C2000 leaky coax zijn.
Bij de rondleiding die ik ooit had tijdje voor oplevering gaven ze duidelijk aan dat ze dit graag anders hadden gezien maar dat in geval van C2000, de staat bepaalt hoe het wordt geinstalleerd. Vervoersregio heeft dat maar te dulden.

Bij de mobiele operators heeft de Vervoersregio Amsterdam het voor het zeggen dus die kan aangeven dat e.e.a. zo verdekt als mogelijk gemonteerd dient te worden.
Dus geen zichtbare leaky coax, die word door de mobiele operators alleen in de tunnel gebruikt, moi buiten zicht.
Op de stations hangen diverse antennes die netjes zijn weggewerkt of mooi opgaan in hun omgeving. Je zal ze ongetwijfeld kunnen vinden maar zullen nergens zo prominent aanwezig als die leaky coax van C2000.

Als dit de coax van C2000 is, dan heeft de staat daar niets over te zeggen. Het enige dat de burgemeester kan doen is een SCL aanwijzen, en dat zal hier zeker gebeurd zijn. De gebouweigenaar dient daarna zelf de installatie aan te leggen en beheren, op eigen kosten. Het enige dat C2000 (de beheerder) dan nog eist is de aansluiting. Maar dat is een ‘Air’ interface, en gaat alleen over technische zaken als; storing en signaal niveau’s en dergelijke.
In de Noordzijd lijn heeft het GVB een eigen installatie aangelegd voor de metro, waar C2000 op meelift. Elke metro dient namelijk een radio verbinding te hebben met de CVL (centrale verkeersleiding), wettelijk vastgelegd. De GVB heeft rond 2018 een eigen Tetra netwerk in gebruik genomen ter vervangen van een oud analoog systeem (Nokia Traxis).

Als ik de foto nog iets beter bekijk, lijkt het plafond te bestaan uit metalen platen, vandaar dat de leaky feeder er niet boven is gemonteerd :wink:
Architecten hebben vaak andere ideeen dan wat technisch haalbaar of handig is.

In de noord-zuidlijn in Amsterdam kun je aan het plafond vrij veel knobbels zien hangen, waarschijnlijk dezelfde antenne dan hier op utrecht centraal:

Aangezien er 2 feeders lopen zijn dit waarschijnlijk omnidirectionele antennes die 2x2 mimo ondersteunen. Die zijn op de noord-zuidlijn aardig beter weggewerkt dan die C2000 feeders.

Dat zijn omni antennes, die dus gelijkmatig rondom stralen, ideaal voor grotere hallen en dergelijke. Ze hbben vrij weinig antenne gain, omdat de interne antenne niet erg lang kan zijn. Op een lang perron verwacht je eerder een paneel of ‘scharkvin’, zodat je een langere vorm van het stralingsdiagram creeert.

Ik vond in mijn archief nog een oude foto van een ‘sharkvin’ antenne die ik had opengemaakt. Deze was geschikt voor GSM 900 en GSM 1800, en het zijn 2 dipool antennes, waarbij de kleinere voor de 1800 MHZ is.PIC00001
De resolutie is niet al te best, maar volgens mij kun je goed genoeg zien hoe het er van binnen uitziet.

1 like

Hoeveel m2 zal zo’n omni antenne beslaan?
En wat zal de reikwijdte van een sharkvin zijn ongeveer?
Ik heb er geen idee van :wink:

Hoeveel m2 een omni kan dekken, hangt van meerdere zaken af; frequentieband, input vermogen, en binnen ook van de materialen in de hal e.d.
In het verleden, in mijn GSM tijd, werd een grote hal in de RAI met 1 omni makkelijk afgedekt. De grootste hal is 13.000 m2.
Voor een sharkvin zijn dezelfde parameters van invloed, maar een sharkvin in het midden van de tunnel is meer dan genoeg om de gehele tunnel incl. de delen er vlak voor te dekken. De langste tunnel die ik toen heb gedaan was de Piet Hein tunnel in Amsterdam, die is incl. de aanrijstukken 2 kilometer lang. Daarna zijn er langere tunnels in gebruik genomen, bv. de Westerschelde tunnel, wat daar exact in hangt weet ik niet.
Dit was allemaal op de 1800 MHz band, voor lagere frequenties gaat het nog makkelijker.

1 like

Is er ook een foto beschikbaar van het binnenwerk van omni antenne ben wel benieuwd wat er onder zo’n hoedje zit.

Borax, dit is een pagina waar het redelijk simpel wordt uitgelegd volgens mij; https://www.allaboutcircuits.com/projects/all-about-omnidirectional-wi-fi-antennas/

De omni ’ hoedjes’ zijn van het 1/4 wave met ground plate type.
Dus voor 900 MHz geldt: de golflengte is ongeveer 33 cm.
Dus een kwart hiervan is 8,3 cm. Het sprietje is dus 8,3 cm, en de hoogte van de antenne zal dan ergens rond de 9 cm zijn. Als je de onderkant bekijkt van zo’n antenne dan zal dat altijd een metalen plaat zijn, waar de connector aan vast zit in het midden, of in ieder geval het kabeltje.

1 like