5g veiling wordt waarschijnlijk weer uitgesteld

‘De veiling staat nu voor het najaar gepland, maar een woordvoerder van minister Adriaansens erkent dat de rechtszaak mogelijk tot uitstel leidt. “Het is nog niet duidelijk of de veiling kan doorgaan. Het is vervelend als er opnieuw vertraging zou ontstaan, maar tegen een besluit van de overheid mag je beroep aantekenen. Die zaak zullen we moeten afwachten.”’

2 likes

Was al voorspeld: 'Veiling 3,5 GHz speelt grote aanbieders in de kaart' | Computable.nl

1 like

De overheid zou moeten overwegen om ook hogere frequenties ter beschikking te stellen (mmwave) waardoor veel meer ruimte beschikbaar komt.

Voor de 26 GHz zijn ze al bezig met voorbereiden. Echter zitten er in die band nog best veel straalverbindingen uit het verleden en andere toepassingen. Die moeten eerst uitgefaseerd worden.
Dat is wat het RDI (vroegere AT) nu aan het doen is met de vergunninghouders. Eerder heeft de veiling niet zo veel zin, dan krijg je dezelfde perikelen als bij de 3,5 GHZ veiling met gebruikers die daar nog zitten.
Ik weet bv. dat ProRail nog straalverbindingen heeft op 26 GHZ. Die kunnen niet zomaar uit, dan gaan er GSM-R locaties uitvallen. Dat kan weer niet vanwege veiligheid van treinen. En dat is maar 1 gebruiker.

Goed te weten dat men ermee bezig is. Dan kan bijvoorbeeld Prorail er rekening mee houden als men toch het netwerk upgrade naar 5G en een tweede frequentie (een deel van de voormalige 3G-TDD frequenties).

Over band 78 gesproken: ik ben nu op vakantie in Kroatië (split om precies te zijn) en ik ben verbonden met band 78 (zie screenshots). Ik tikte heel kort de 600mbps aan, maar viel daarna snel terug naar 150mbps en kwam er niet meer over heen.

De snelheidswinst valt nog mee, maar misschien dat er nu meer mensen tegelijk kunnen internetten (capaciteit vergroting)?

Ik weet nog dat kpn in Nederland op twee plekken band 78 aan het testen was, is daar al iets meer over bekend?

Voordat ProRail op 5G zit duurt nog wel even. Ze zijn net het GSM-R aan het upgraden (midlife upgrade).
FRMCS (5G-rail) zit nog in de fase van standaardisatie. Ook moet er nog gekeken worden of het een privé netwerk wordt of via een commerciele partij(en). Dat moet dan weer getendered worden, gebouwd, …
Voordat het operationeel is zitten we denk ik al na 2030. Ook zal er een periode zijn dat de 2 systemen parallel lopen, er rijden ook buitenlandse (vracht)vervoerders over ons spoor, dus GSM-R zo uitzetten kan ook niet.

Denk dat het eerder een capaciteitsuitbreiding is dan dat we echt van die hele hoge snelheden gaan genieten. Op een mobiele telefoon zijn zulke snelheden voor hedendaags gebruik ook echt zwaar overbodig. Verschil in capaciteit is er wel, bij T-Mobile met de Ericsson swap zie je bijvoorbeeld dat de 700/800/900 RRU’s 2TR2RX hebben met een enkele 10Gbit-link naar de baseband unit, over het algemeen zijn er twee van deze RRU’s per sector. De actieve AIR-antenne voor de 3500 heeft een 25G uplink naar de BBU en een capaciteit van 64TX64RX. Nou is de totale uplink van een mobiele site vaak slechts 10Gbit maar ik vermoed dat daar in de toekomst ook wel uitbreiding in komt, vooral in de sites die glas-gevoed zijn.

Ik ben persoonlijk erg benieuwd hoe de festivalmasten er in de toekomst uit gaan zien als de 3500 live gaat. Steeds meer toestellen en abonnementen hebben 5G-support. Zo’n mast neerzetten zou dan een stuk minder apparatuur vereisen en vooral ook minder feeders. Vraag mij ook af wat de deals wordt met MVNO’s aangezien er momenteel naar mijn weten geen enkele op de 5G NSA meedraait.

Ik heb hier en daar wat vage signalen gehoord dat de PTN/ATN910 eruit gaan en worden vervangen door nieuwe Cisco transmissie. Mogelijk gaan ze daar dan hogere snelheden op doen. Alles minder dan 10Gbps is sowieso niet te doen als je nu gaat investeren in nieuwe apparatuur. 25Gbps is al vrij betaalbaar tegenwoordig, en de baseband 6651 heeft 25Gbps poorten.

T-Mobile is daarnaast ook wel redelijk aan het uitbouwen met permanente multi-beam sites bij festivallocaties. Zie Informatie over alle Nederlandse mobiele netwerken | Antennekaart.nl. Ik ben heel benieuwd wat ze daar gaan doen met de Ericsson ombouw. Kijkend naar de dekkingskaart gaan ze de 38954 in Haarlem deze week ombouwen naar Ericsson, die ga ik dus even in de gaten houden. Met Huawei is de configuratie van die site namelijk een beetje ongemakkelijk. T-Mobile standaardiseert op 3 sectoren per BBU, dus een 6-sector multi-beam antenne heeft 2 BBUs. Daarnaast hangt er een antenne met low voor dat sector, maar dat is een enkel sector die over de volle breedte uitzendt. Die RRU is op 1 van de twee BBUs aangesloten, waardoor je n28 maar kunt koppelen op 3 van de 6 multi-beam sectoren. Als ze n78 toevoegen wordt het een probleem als je dat maar kunt koppelen op 3 van de 6 sectoren. Dus gaan ze alle 6 sectoren op 1 setje Ericsson basebands doen? Hangen ze twee n78 antennes op? Gaan ze het wel per 3 cellen doen en een vorm van inter-site CA configureren? Veel onzekerheid dus.

Het was dit jaar bij Het Amsterdams Verbond al een stukken beter, echter weet ik dat T-mobile het beter kan. Bijvoorbeeld vorige jaar op Milkshake Festival (westerpark) hadden zij ook een tijdelijke antenne staan, die voldeed prima. Alles kon je in realtime downloaden en uploaden zonder vertraging (waar 35.000 bezoekers naar toekwamen, weliswaar niet allemaal T-mobile klanten).

Op koningsdag was het wel huilen in de Jordaan. Maar daar is ook bijna niet tegen op te boksen. Ze zouden misschien bij verschillende pleintjes een antenne kunnen zetten, maar volgens mij worden die antennes op koningsdag al elders op andere festivals gebruikt. N78 zou echt een uitkomst zijn op festivals, drukke winkelstraten, pleinen en stadions.

Ja er stonden nogal wat festivalmasten door het hele land heen de laatste dagen. Vodafone heeft maar 12 of 13 festivalsetjes, KPN zat vorig jaar rond Lowlands en F1 ook een beetje krap in de festivalsetjes en moest normale type 2 macro sites bouwen. Op basis van de straalverbindingen in Antenneregister ben ik tot het volgende lijstje gekomen. Lijkt veel, maar op sommige plekken zijn 2 festivals na elkaar (zoals bij het Olympisch Stadion, Oranjebloesem en Amsterdams Verbond). Maar dan alsnog is het een erg drukke week geweest.

Dat laatste is de reden dat er een beetje 900 MHz is toegevoegd.