5G mmWave (3,4ghz) in het buitenland gebruiken

Hallo iedereen,

Ik ga deze zomer op vakantie naar Zwitserland, al heb ik gehoord dat Swisscom een goede 5G mmWave dekking heeft. Ikzelf heb een abonnement op Youfone, dat gebruikt maakt van het 5G-netwerk van KPN. Normaal kan ik gebruikmaken van 5G in het buitenland. Maar zal het dan ook mogelijk zijn om het 5G mmWave van Swisscom te gebruiken?
En hoe kan ik dan zien dat ik verbonden ben met 5G mmWave? Is er dan een speciaal tekentje bij het 5G logo op mijn statusbalk op mijn Samsung Telefoon? (Galaxy A53 5G).

Alvast bedankt,

3,4 GHz is geen mmWave.

De mmWave banden voor mobiel beginnen bij 24 GHz tot zelfs 71 GHz.

https://www.sqimway.com/nr_band.php

Door te bellen naar * # 0 0 1 1 * krijg je het service menu. (Zonder spaties, gewoon via het telefoon bel menu.)
Kies de juiste sim. stack1=sim1, stack2=sim2.

Wanneer je bijvoorbeeld band 78 ziet, is dat de ‘3500 MHz band’. Of 3.5 GHz.

2 likes

Welkom FIARR4,
met de Netmonster app, waar antennekaart.nl ook mee samenwerkt, zie je de alle frequentiebanden van de mast waarmee je verbonden bent en in bereik. Zie NetMonster | Antennekaart.nl

1 like

MMwave is wel inderdaad hoger qua frequenties. In de verenigde staten gebruiken ze al op 26ghz, waarbij hoge snelheden worden behaald. Ik zal hieronder een aantal youtube video’s plaatsen die MMwave laten zien met snelheden tot 6GBps. Het enige wat belemmerend is, is dat je line-of-sight moet hebben. Dat betekent dat je de antenne direct moet zien, anders haal je veel lagere snelheden. MMwave zal vooral helpen op plekken waar veel mensen komen en direct zicht hebben op de mast; voetbalstadion, concertzalen(Ziggo dome bijv.), stations, drukke winkelstraten en festivals.

N78 wordt al wel gebruikt in de andere landen in Europa, waarbij je ook al hogere snelheden kan halen. In Nederland is de verwachting dat het volgend jaar live gaat. Vooral T-Mobile is bezig met het plaatsen van apparatuur dat N78 ondersteund.

Wat betreft abonnement: je kan in het buitenland gebruik maken van N78, als je provider daar afspraken over heeft gemaakt. Ik had bijvoorbeeld met mijn T-Mobile abonnement N78 in Kroatië afgelopen voorjaar. Houd er rekening mee dat goedkopere providers niet altijd alle frequenties afnemen. Simpel (provider) gebruikt bijvoorbeeld niet alle frequenties van T-Mobile in Nederland. Dat geldt ook voor goedkopere providers als ben, Tele2, youfone en Hollands nieuwe.

MMwave Verizon (2.1Gbps)
MMwave T-mobile (2.0Gbps)

Hoi Sam,

Bedankt voor je antwoord, mijn huidige provider is Youfone. Zou je misschien weten van welke frequenties Youfone gebruik kan maken (bij het KPN netwerk). Want ik heb het nergens op het internet kunnen vinden. Alvast bedankt

Je kunt gebruik maken van al het spectrum op het KPN netwerk. Er wordt voor virtuele providers geen onderscheid gemaakt daarin

De 3,5 GHz veiling is in Nederland keer op keer uitgesteld. Zowel Defensie als Inmarsat zaten in een deel van die band, voor sateliet communicatie. Die gaan verhuizen.
Er loopt nu echter weer een nieuwe rechtszaak, door o.a. Schiphol en Havenbedrijf Rotterdam. Die vinden dat in de voorgestelde veiling niet genoeg ruimte voor hun vrijgemaakt is. Beide bedrijven, en ook enkele andere zien grote mogelijkheden voor deze band. Echter zien zij zich door de veiling beperkt in het gebruik ervan.
In Duitsland is de 3,5 GHz band bv. al een aantal jaar in gebruik voor private netwerken, en ze noemen het daar zelfs het ‘hollandse’ model. De uitrol bij grote industrie partijen loopt daar al in de honderden private netwerken.

1 like