5G antennes in hoogspanningsmasten

Hallo allemaal,

Ik ben een newbie maar lees al wel lange tijd mee op het forum. Ik kom veel topics tegen over de combinatie van telecom antennes in hoogspanningsmasten, echter is me nog steeds niet duidelijk hoe het nu precies zit. Worden hoogspanningsmasten nog steeds voorzien van nieuw type 5G antennes? Zijn er bepaalde regels waaraan een mast dan moet voldoen? Ik kom op verschillende sites ook tegen dat masten constructief verzwaard kunnen worden om ze geschikt te maken voor 5G antennes. Klopt dit en wat houdt dit precies in? Heeft iemand hierop het antwoord? Bedankt!

Hoi Henkwil! Hoogspanningsmasten zijn altijd lastig in het netwerk. Het zijn natuurlijk wel mooie plekken om apparatuur op te hangen, maar door de hoge spanning en andere functie zijn er wat regels. Klimmen in deze masten mag alleen door bepaalde aannemers worden gedaan. Zo lang je klimmend binnen het mastlichaam blijft hoeft de spanning er niet af. Wanneer je buiten het mastlichaam klimt moet in sommige gevallen wel een circuit worden uitgeschakeld. En dat kan heel veel tijd kosten om goed in te plannen.

Ik heb via-via wat verhalen gehoord dat TenneT soms best strenge eisen stelt aan providers als ze antennes willen upgraden in hoogspanningsmasten. In sommige gevallen moet op kosten van de provider extra versteviging in de mast worden aangebracht, of zelfs alle bouten worden vervangen. Dat loopt natuurlijk flink in de papieren waardoor deze locaties veel minder interessant worden.

Providers proberen zo veel mogelijk alternatieven voor de hoogspanningsmasten te vinden. Vooral T-Mobile is hier de laatste jaren actief mee bezig geweest kijkend naar de antennekaart. Sinds de start van de Huawei modernisatie bij KPN hebben ze al vrij veel hoogspanningsmasten gemoderniseerd, dus daar blijven de meeste wel in stand. T-Mobile is heel recent pas begonnen met het ombouwen van hoogspanningsmasten voor 5G. De antennes die ze hier ophangen zijn meestal de ‘alleskunners’, dus daar kunnen ze alle frequentiebanden op aansluiten die ze nu hebben, en zijn ook klaar voor 3500MHz (al moet dan nog wel een RRU worden bijgehangen).

Vodafone is sinds een jaar druk aan het ombouwen om 700MHz te ondersteunen. Tot nu toe hebben ze nog geen HVP sites meegenomen. In het verleden zijn het hier ook vooral ‘makkelijke’ ombouwacties geweest. Waarbij ze de oude antennes in de mast laten hangen, en er op de grond nieuwe zenders op aansluiten.

Maar in de basis heeft de voorkeur altijd wel om hoogspanningsmasten te vervangen. Maar soms lukt dat gewoon niet, dan zullen de providers met lichte tegenzin accepteren dat ze de hoogspanningsmast moeten versterken waar nodig.

Bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord Jeffrey! Het verbaast mij echt enorm dat er niet meer gekeken wordt naar bestaande masten. Ik zie in mijn regio (oosten van het land) steeds vaker telecommasten op een paar honderd meter van een hoogspanningsmast verschijnen. Ik vind het de taak van de gemeente / overheid om voor wildgroei te waken. Ook vanuit een duurzaamheid oogpunt lijkt het me juist zeer wenselijk zoveel mogelijk functies te combineren.

Heb je toevallig een voorbeeld van een hoogspanningsmast die onlangs is omgebouwd volgens de nieuwe standaarden? Ben wel benieuwd hoe dit er dan uit gaat zien.

Nieuwe setups van T-Mobile zien er bijvoorbeeld zo uit:

Dat is dit type antenne: 2L4H2C35 A144521R0v06 2.6m

Deze setup heeft een low band RRU, 700/800/900 MHz en een 1800/2100 MHz RRU.
Later kan hier een 1400 MHz RRU, 2600 MHz RRU, 2600 MHz TDD RRU en/of 3500 MHz TDD RRU bijgehangen worden indien nodig.

Update: En ohja de RRU per sector in het midden is nog een oude ongebruikte RRU.
Om de beugel mooi te houden denk ik. Op deze RRUs geen kabels (feeders) aangesloten.

Wacht wat? Dat is gek. Om het ‘mooi’ te houden is hier natuurlijk geen argument. Maar zou het misschien te maken hebben met dat TenneT de boel opnieuw moet goedkeuren als ze later een RRU toevoegen (extra gewicht)? Dat ze nu gewoon een oude dummy hebben hangen die ze later kunnen swappen voor 1400 of iets anders? Dat is wel heel gek.

Zie ik hier dan actieve componenten bovenin bij de antenne hangen? Dat is toch anders dan bij de vorige generatie antennes waarbij alle actieve componenten enkel onder de mast stonden? Of heb ik dat mis?

Ja hier hangen actieve componenten achter de antennes (de RRUs, dus de zenders). T-Mobile doet dit al vrij lang. In de oudere hoogspanningsmasten zie je dit nog niet vaak, omdat het in een aantal gevallen zelfs nog antennes zijn uit het 3G-tijdperk, waar RRUs nog niet echt werden gebruikt in Nederland. Maar op HVP sites die tijdens de eerdere jaren van het 4G-tijdperk zijn gebouwd kun je ook al RRUs zien.

Hoe zit dat dan met storing en onderhoud? Gaan de monteurs dan een hoogspanningsmast in die onder spanning staat?

Ja, er wordt gewoon gewerkt in de mast als er spanning op staat. Maar alleen na toestemming van de eigenaar, meestal Tennet. De kabels hangen ge-isoleerd van de mast, dus je hebt alleen met het elektrische en magnetische veld te maken, net als op de grond onder zo’n kabel.
Buiten de mast is een heel ander verhaal, dan moet vaak de spanning eraf. Je begrijpt wel wat voor planning dat betekend. Dan kom je dichter bij de kabels, en zou er een vonkoverslag plaatst kunnen vinden, vandaar.

Dus nu de actieve componenten in de mast hangen, is dat bij storingen moeilijker geworden in een HVP. De eigenaar stuurt meestal een van zijn medewerkers mee om toezicht te houden. Maar die zijn niet direct bij een storing beschikbaar, dus duurt de storing langer dan op een andere locatie. Klimmen in een mast mag sowieso niet als het donker is, regent of als er ijs op het metaal ligt en moet altijd met 2 mensen.

Ik heb in het verleden ook een site gebouwd in een HVP, en die stond zelfs op een onderstation. Daar moesten we heel wat regels in acht nemen. De spanning werd aan 1 kant onderbroken, wat dus betekend dat je geen redundant stroomkring meer hebt. Aan die kant mag dan bv. gehesen worden.