4G wel of geen richtantenne (yagi) gebruiken?

Beste Lezers,
Ik gebruik een MF289D (van T-Mobile) voor een internet verbinding vanuit mijn appartement:
Het signaal is op zich goed te noemen: Hier wat gegevens die mogelijk helpen mij vraag te beantwoorden:
Ontvangst kwaliteit gemiddeld:
RSRP -84dBm RSSI -50dBm SINR 15dBm
beschikbare banden van de MF289D 1800-2100-2600 (4G) Afstand modem tot 4G mast 720 Meter.
Zicht is niet vrij mijn modem hangt op 7.5 meter hoogte, de mast hoogte is 14.5 meter maar er staat een stalen warehouse van 12 meter hoog tussen mij en de mast. Overdag bij drukte (en een zendamateur op 25 meter afstand van mij) valt de ontvangst kwaliteit erg terug met name signaal / ruis zakt beneden de 8dBm. Zou een richt antenne het signaal naar ruis kunnen verbeteren juist als de omstandigheden slecht zijn? in Theorie zou ik een snelheid (Odido) van max 300Mbit moeten kunnen halen maar krijg nooit meer dan 180Mbit. Meestal zit ik rond de 130Mbit down. (Up zit altijd rond de 45Mbit) Het modem hangt buiten op het balkon.

Ik heb dat gehad hier met kpn , signaal ook slecht maar heb een richtantenne geplaatst onder het dak en dat scheelde bij mij heel veel snelheid !

Hallo John, Dank voor je reaktie,
Wat voor soort antenne heb jij geplaatst? Ben je tevreden over de eigenschappen? Kun je aangeven hoe jouw signaal is verbeterd? Was het lastig om de antenne te richten?
Groet, Toine

Ik heb zelf een bijna zichtverbinding met een mast (alleen een nog van achterliggend huis zit er voor) op ong 1km. Als ik de mast voor een vervang die een halve meter langer kan ik een zichtverbinding hebben. Mijn cijfers zien er minder goed uit:
RSRP -114dBm, RSSI-83dBm,SINR 5dB
Ik haal hier nu met mijn B2368-66 buitenmodem op de beste plaats in mijn mesh netwerk via wifi ong 95 Mbps, bijna de max waar T-Mobile extra snel internet voor aanbied.
Ik kan bij Odido verder geen gegevens vinden over jou modem, maar met jou snelheid zit je volgens mij ruim over wat je max volgens je abo zou zijn, tenzij je een gewone telefoon simkaart gebruikt. Als ik het goed heb is jou modem een 4xmimo apparaat en als je hiermee met een Yagi richtantenne wil werken moet je er rekening mee houden dat je modem zowel horizontaal als vertikaal gepolariseerd werkt en dat je dus om maximaal effect te hebben zowel een Yagi horizontaal als eentje vertikaal moet hebben, kostenplaatje voor een paar goede antennes ong 270 euro. Je modem zal inderdaad beter kunnen luisteren, maar is deze uitgaaf de paar Mbit die je wint waard?
Groet,
Kees

Mijn modem is T-mobile branded van 2022 Ik gebruik een odido data simcard met een 09 nummer met een max 300 Mbit down.
Ik kom van Online waar de upload ineens tot nog geen 3Mbit afnam en een max upload van 100Mbit.
Ik dacht dat het modem 2x2 Mimo was. Er zitten 2 TS9 aansluitingen op de achterzijde.
Misschien als ik op marktplaats een paar goede gebruikte antennes vind ga ik het eens testen.
Een laatste vraag. Ik zie in de informatie het celnummer van de 4G mast staan als ik het modem aan de andere zijde van de woning plaats verandert ook dat celnummer. zijn deze celnummers op een kaart terug te vinden?
Bedankt voor jouw terug koppeling, super!
Toine

De kaart heb ik getraceerd, ben benieuwd of ik die kaart zou kunnen gebruiken ipv de huidige om meer snelheid te krijgen.
Modem verder niet bij Odidio gevonden, aliexpress geeft aan de het een 4mimo is, niet veel duidelijker, maar elders vond ik dat 2x2 mimo toto 300Mbit gaat en 4x4 tot 600 en dat doet jou modem. In beide gevallen heb 2 antennes nodig. Is het een buiten router? Ik denk dat je weinig buitenantennes vindt. Je zou als alternatief naar een goede omnidirectionele antenne kunnen kijken, maar dan wel een met 2 aansluitingen.
Groet,
Kees

Hallo Cicero,
Dit is het zelfde modem MF289D - ZTE (met een gelijke chipset) alleen zit er bij mij geen RJ11 (telefoon) aansluiting op. Ik vond op marktplaats al twee bruikbare richt antennes voor 4G.
De ZTE MF289d is een binnen modem / router. Maar hij doet het aanzienlijk beter als deze bij mij op het balkon staat. Ik heb het modem in een kunststof regendichte doos aan de gevel hangen. en er gaat een ethernet kabel vanaf het modem naar binnen. Ik gebruik wifi eigenlijk nooit (alleen als visite er om vraagt) ik zelf gebruik mijn laptop altijd aan de ethernet kabel.
Dit vond ik nog: https://www.youtube.com/shorts/3wrVPudtzNs De commentaarstem zegt bij de TS9 ¨this is for wifi¨ Maar het is toch echt voor een externe 4G antennes.
Ja je hebt gelijk de theoretische max haalbare snelheid is 600Mbit met 4 mimo Ik zou met 200Mbit heel tevreden kunnen zijn… Dank voor het meedenken!

Ik gebruikte 2 richtantennes en stonden bij mij onderdak . Ik gebruikte een rds stickje waar ik ook 4G signalen mee kan ontvangen , zo kon ik de antennes goed uitrichten , maar het kan ook in googlemaps . Antennes wel 30 graden zetten verticaal . Bij mij scheelde dat wel 50mb . Dit had ik wel van kpn . Zonder antenne bijna geen signaal hier

Anyennes heb ik nog , zijn nieuw , alleen gebruikt onderdak .

@ John, Wat zijn het voor antennes? (merk en model, type aansluiting)

In het algemeen helpt een richtantenne (Yagi) uiteraard om een beter signaal te krijgen.
1 opmerking daarbij: Als die mast uitvalt heb je helemaal niets meer, en met een omni wellicht nog een andere mast, met minder signaal welliswaar. Eventueel om mee te nemen in je besluit.

@ Frank, de MF289D heeft twee TS9 antenne aansluitingen, die zo zijn gemaakt dat wanneer de stekkers worden verwijderd van de aangesloten externe antennes, de interne omni-directionele antennes het weer overnemen.

1 like

Ik zie nu pas je bericht . Ben nu niet thuis zal morgen even kijken voor jou , met zo het type nr niet