4G in buitengebied

Ik heb een vaste, zeer trage ADSL lijn met 4G ondersteuning in het buitengebied. Ik woon hier drie jaar, de vorige bewoner heeft helaas niet aan een glasvezel project mee gedaan, waardoor de kosten van een aansluiting nu bijna 30k bedragen. Kabel TV is ook niet mogelijk, ik ben dus aangewezen op 4G.

De snelheid bedraagt op een goede dag 7 Mbps, maar ligt meestal onder de 5 Mbps. Dit geldt ook voor onze telefoons als we de wifi uitzetten, dus alleen met 4G, binnen en buitenshuis. Mijn conclusie is dat het 4G signaal het probleem is.

Zendmasten van KPN, Vodafone en T-Mobile staan allemaal op zo’n 800m. Met mijn zakelijke (Vodafone) telefoon haal ik snelheden tussen 30 en meer dan 50 Mbps (Maar dit is een Duits abonnement en kan ik niet continu gebruiken).
De KPN mast heeft maar 1 frequentie, b20/816MHz. De Vodafone mast heeft b1/b3/b20. De T-Mobile mast heeft b1/2x b3/b8/b20, en zal waarschijnlijk het beste resultaat geven.

Mijn vraag is, welke snelheid zou ik moeten kunnen halen met KPN? (Er is nog een 2e mast op ongeveer de dubbele afstand met b3/b20).
Ben al jaren klant bij KPN, maar met dit snelheidsverschil overweeg ik toch een overstap naar Vodafone/T-Mobile op dit moment.

Een tweede vraag is of ik ergens kan achterhalen of en wanneer KPN de mast bij mij in de buurt gaat upgraden.

Ik zou nog even wachten totdat KPN de mast heeft geupgrade. En dan pas een besluit nemen. Ik woon ongeveer 4 km van een KPN mast in het buitengebied en deze mast is geupgrade en haal
ongeveer 75 Mbit/s, wanneer ik buiten sta met mijn telefoon in de hand. Begrijp dat de mast bij jou in de buurt 800 meter van je vandaan staat dus na de upgrade zou ik een beter resultaat verwachten. Waarschijnlijk is de b20 frequentie nu overbelast. Ik weet alleen niet wanneer de mast geupgrade wordt.

@Airweb , wat fijn dat je meedenkt.

In je laatste opmerking zit nu net het probleem. Als ik geen informatie kan krijgen over wanneer de mast een upgrade krijgt (en dat verwijt ik natuurlijk niemand hier op het forum), bestaat ook de mogelijkheid dat dit nog jaren gaat duren. Aangezien ik 60-80% thuis werk, en mijn vrouw 100%, is wat meer snelheid zeer wenselijk.

Zou je kunnen delen welke KPN locaties het om gaat? In de balk op de antennekaart staat een site ID, maar de link uit de URL balk kopiëren mag ook. Dan zal ik eens kijken of ik kan inschatten dat het een moeilijke locatie is, of dat je binnen niet al te veel tijd een upgrade mag verwachten. Ze zijn inmiddels al vrij ver met het ombouwproject.

@jeffrey, hartelijk dank voor je aangeboden hulp.
De site ID van de dichtstbijzijnde KPN mast is 7816.

Site ID 1260 staat op ongeveer de dubbele afstand (tov 7816)

Ah ja, beide sites zijn oude HVP sites. Ze hebben al best veel hoogspanningsmasten omgebouwd, maar deze zijn overgeslagen. Dat laat me eigenlijk denken dat ze daar nog aan het kijken zijn naar een alternatief. T-Mobile heeft daar vorig jaar een nieuwe mast gebouwd, daar zou KPN prima in kunnen. Maar of en wanneer dat gaat gebeuren is helaas niet duidelijk.

Als ik concrete aanwijzingen heb dat er in deze regio wat gaat gebeuren zal ik het je laten weten. Maar tot die tijd moet je je hiermee redden. Die KPN site met alleen b20 doet theoretisch maximaal 75Mbps, in de praktijk waarschijnlijk nog lager. Als je geluk hebt dat je 4G voor thuis router verbindt met de 3+20 site heb je tussen de 200 tot 300Mbps capaciteit. Natuurlijk gaan daar nog wat verliezen van af, en zul je deze bandbreedte moeten delen met andere gebruikers.

Mocht het een optie zijn, die T-Mobile mast is heel nieuw, waar je rustig 400 tot 500Mbps op kunt trekken als je een goed signaal hebt en het is rustig in de omgeving. Misschien is T-Mobile thuis voor buitengebied daardoor een optie?

@HansBuiten

Ik weet niet zeker of dit zal helpen en of je een externe antenne op de 4G ondersteuning modem kan aansluiten? Maar wellicht kan een richtantenne naar site id 1260 uitkomst bieden.

Kun je niet via het KPN forum vragen of zij weten wanneer de site vervangen wordt?

En anders toch een andere provider. Zoals Jeffrey aangeeft heeft T-mobiel thuis voor buitengebied, alleen heb je dan een fup. Dat heb je bij KPN weer niet.

@jeffrey , @Airweb ,
Hartelijk dank voor jullie bijdragen.
Ik overweeg zeker een T-Mobile abonnement. Al dan niet tijdelijk, totdat de masten van KPN hier in de buurt een upgrade hebben gehad. Over een paar dagen krijg ik iemand op bezoek met een mobiel 4G abonnement bij T-Mobile, ben benieuwd wat een speedtest oplevert.
Een externe antenne zou een optie zijn, maar is ook weer een investering, en zonder garantie dat de capaciteit van de masten van KPN eerst verbruikt wordt door regulier 4G gebruik. Komt nog bij dat we in een rijksmonument wonen, een antenne aan de gevel is dan ook geen optie. Misschien op een paal oid.
Ik heb de vraag ook op het KPN forum gesteld. Wel reacties van een gebruiker (die voorbij gaat aan de beperkte capaciteit van de KPN masten in de buurt), maar nog geen reactie van KPN.

1 like

Even semi-offtopic hoor: is dat een echte offerte geweest voor die glasvezelverbinding of meer een voor de vuist weg berekening van de provider? Ik vind 30K voor een gebied waarin al glasvezel ligt (omdat je het over een project hebt) wel heel erg veel en ik heb in de praktijk nooit gezien dat de kosten zo hoog opliepen.

Zijn er nog “buren” die ook geen glasvezel hebben, waarmee je de kosten kunt delen?

En, out of the box: zijn er “buren” waarmee je eventueel via een point-to-point verbinding een glasvezelverbinding kunt delen? Daarmee ben je hoe dan ook beter uit dan met 4G.

Is hier geen enkele optie, dan lijkt een thuisverbinding van T-Mobile me wel het beste, althans theoretisch.

@debaser , dank voor het meedenken.
Twee officiële offertes ontvangen. Glasvezel ligt hier niet voor de deur. Dichtstbijzijnde buren wonen honderden meters verderop. Een hoofdkabel ligt iets dichterbij, maar niet veel, en dan komen er weer hele andere kosten bij om een afsplitsing van die hoofdkabel te maken.
Er moet dus een flink eind worden gegraven.

Ah ja, vandaar. Hier in het zuiden heb je niet zulke grote afstanden tussen woningen dus mijn belevingswereld is wel anders. Wel echt bagger dat de vorige eigenaar van je huis dat niet heeft gedaan toen het waarschijnlijk met subsidie bekostigd werd.

Voor een point to point verbinding met de buren is honderden meters overigens niet te ver, op voorwaarde dat er vrij zicht is. Misschien kun je zelfs met kosten delen een zakelijke verbinding nemen zodat je ieder op een eigen ip-adres online gaat.

Beste Hans, Naast een gunstige positie van de zendmast is het modem en vooral de buitenantenne van groot belang om snel internet te krijgen. Snel internet krijg je alleen als je een sterk signaal hebt (de RSRP) en goede signaalkwaliteit (de RSRQ en SINR). op jouw locatie moet met KPN 40/10Mbps haalbaar zijn op alleen de B20 band. Met een richtantenne op de andere zendmast met de B3 en B20 moet 70/15Mbps mogelijk zijn. De kwaliteit van de installatie bepaalt grotendeels de kwaliteit en stabiliteit van het internet. Evt kunt je met een SD-WAN twee verbindingen stapelen (bv 4G met xDSL), Groet Toine / AirInternet.

@Toine , Dank je.
Ik wacht nog even het mobiele testresultaat met T-mobile af. Op dit moment twijfel ik nog tussen een richtantenne voor uitsluitend KPN en een T-Mobile 4G voor thuis met buitenrouter 100/10.
Dat stapelen is interessant, kan ik met die techniek ook 4G van verschillende providers stapelen (KPN en T- Mobile)?

Gezien de specs van T-Mobile zendmast zal je met hun een sneller internet krijgen dan met KPN. T-Mobile heeft wel een FUP en hun IP-adres veranderd elke dag. Ook bij T-Mobile zou ik voor een externe antenne gaan. Je wilt ook met mist, sneeuw en ander slecht weer een goed signaal…
Stapelen werkt met elke verbinding: xDSL/Coax/Fiber/4G/5G/Satelliet/… En altijd met vaste publieke IP-adressen.