2G/3G M2M Problemen?

Hallo allen,

Wij hebben momenteel M2M hardware in gebruik bij onze klanten om voertuig gegevens uit te lezen en door te sturen plus tracking.

Wij zien sinds eind vorig jaar dat onze 2G/3G devices een zeer slechte verbinding hebben. Terwijl de devices welke alleen 2G ondersteuning wel goed werken.

Ik zie dat er de laatste tijd veel veranderingen hebben plaats gevonden.

Klopt het dat hierdoor 3G minder goed is geworden dan 2G of kan dit hier niet door verklaard worden?

Mvg,
Roeland

Hallo Roeland,

Wij hebben het zelfde probleem. Volgens mij hangt het er vanaf welke provider je hebt.
Bij Vodafoon is er geen 2G meer, zo is mij verteld.
Bij T-Mobile en KPN kom je nog wel 2G en 3G tegen.

Vodafone heeft geen 3G meer, nog wel 2G. T-Mobile heeft nog wel 2G/3G maar heeft vorig jaar januari de 900mhz band verhuist van 3G naar 2G omdat het 2G stuk ingezet ging worden om 4G een boost te geven. Vandaar dat het bereik met T-Mobile 3G dramatisch verslechterd is. In juni 2021 zet T-Mobile haar 2G netwerk uit, waardoor de 900mhz weer terug gaat naar 3G en je weer betere dekking hebt op 3G. KPN zet pas in 2022 3G uit daar is niks veranderd qua uitzetten en of frequenties. Wel bouwt KPN hun hele netwerk om naar de nieuwste hardware.

Dank je voor de INFO Tom

KPN heeft wel (maar da’s al een tijdje) minder bandbreedte voor 3G. Dus er is minder capaciteit dan voorheen.

Vodafone garandeert 2G net als KPN tot 2025 maar ondersteunt sinds 1 april 2014 alleen nog E-GSM 900 (Extended GSM), waardoor alleen toestellen van circa de afgelopen 20 jaar nog kunnen verbinden.

Bij KPN en T-Mobile wordt 2G nog uitgezonden via de oorspronkelijke specificaties (P-GSM 900), echter bellen en gebeld worden is op oude(re) toestellen niet meer mogelijk op sites met Huawei baseband.