2021-08 Opstelpunt Amsterdam Centraal Station Oostzijde buiten (vodafone, t-mopbile)

Vandaag zag ik dit opstelpunt, zie hieronder. Het zag er nogal wat rommelig uit vond ik. Het is een vodafone / t-mobile opstelpunt. Verder ken ik geen technische details maar vond het wel even leuk om te delen. Het is het opstelpunt ten oosten van het amsterdam centraal station.

1 like

Hoi Borax,

Wat vind je nogal rommelig aan deze site? Ziet er volgens mij uit zoals veel sites.
Ik ben wel met je eens dat sites veel ‘mooier’ gebouwd zouden kunnen worden, maar gebouw eigenaren weten hier helaas te weinig van af en stellen die eisen niet.
Voor de provider zou het duurder worden, maar volgens mij valt dat reletief best mee, als je het vanaf het begin meeneemt in het site design.
Zo zijn er ook in het verleden best mooie sites gebouwd als de gebouw eigenaar maar de juiste eisen stelt. Schiphol group is zo’n eigenaar die dat wel heeft gedaan. Ook sommige kerken zijn niet als site te ontmaskeren, terwijl er bij andere overduidelijk alleen de maandelijkse huurinkomsten belangrijk waren.
Antenne cammouflage is heel lastig, omdat de verf (die uiteraard geen metaal mag bevatten) anders reflecteerd dan het materiaal ernaast. Vaak is ongecamoufleerd zelfs beter vind ik, want de standaard antennes zijn redelijk ‘dof’ en reflecteren niet heel goed.
Zelfs bij nieuwe gebouwen wordt er nog te weinig meegenomen in het ontwerp dat er van alles op het dak moet komen, naast antennes ook luchtbehandeling etc. Dat kan veel beter.