Vodafone neemt afscheid van DSS, zet 4G in op 900MHz

2 Likes

Ik kan me voorstellen dat 3500 MHz wordt uitgebreid want dat is de band met de meeste capaciteit (mogelijk minstens evenveel als de andere banden bij elkaar). Het ziet er naar uit dat er meer banden komen die TDD toepassen (mogelijk N41, 4 GHz, 6-7 GHz), dus het is goed om daarmee meer ervaring op te doen.
KPN bouwt op basis van vraag lijkt het, dus een andere filosofie.

Het zal deels ook wel noodgedwongen zijn. Probeer eens een video call te streamen tussen Amsterdam en Utrecht vanuit een volle trein. Dat kun je op je buik schrijven. Zelfs alleen de audio stream hapert op sommige plekken. Odido is al niet veel beter. De providers moeten keihard aan de bak - het datagebruik lijkt veel sneller te groeien dan de capaciteit.

Dank voor het interessante verhaal!

@jeffrey

Misschien leuk om ook Frequenties voor mobiele netwerken | Antennekaart.nl aan te passen te actualiseren. Kan in de plaatjes ok aangegeven worden of het 2g of 4g of 5g betreft. Zou goede aanvulling zijn.

1 Like

Misschien is de situatie daar nu wel verbeterd. Ze hebben in de laatste maand een nieuwe mast bij Baambrugge aangezet. Bij het station in Abcoude is een extra site gebouwd (1 sector naar de tunnel) en bij Loenersloot staat een nieuwe site. Allemaal met 3500MHz. Volgens mij is dan alleen het stukje Breukelen-Maarssen nog matig. Maar ik moet ook toegeven dat ik daar zelf bijna nooit kom