Ik draai regelmatig Netmonster op m’n telefoon en ik zie dat m’n Vodafone kaartje regelmatig nieuwe locaties heeft of afwijkende 4G locaties heeft. Afgelopen weekend ben ik van zuid naar noorden van Nederland gereden en heb wel een stuk of 50 afwijkende locaties gevonden.
Deze heb ik allemaal gesubmit. Wat gebeurd hier mee? Hoe werkt dat proces?
De reden hiervoor is dat Vodafone sinds een maand of 2 een probleem heeft in de data die ze aanleveren in Antenneregister waardoor niet alle 2600MHz carriers er meer in staan. Antennekaart stuurt alleen de cellen door naar NetMonster die volgens Antenneregister moeten bestaan. En daardoor ziet NetMonster het als nieuwe cellen.
Dit is echt irritant. Ik wil in principe de Antenneregister data leidend laten zijn hiervoor, maar dit is nu al drie updates lang stuk aan de kant van Vodafone. Ik zou een aanpassing kunnen maken die de 2600MHz carriers beide exporteert naar NetMonster als een van de twee carriers bestaat. Dat verhelpt dit stukje ergernis in elk geval
Bedankt voor je reactie. Maar hoe zit het dan met de rest? Stel ik zie een nieuwe mast of nieuwe configuratie die ik dan upload, wat doe je er dan mee?
Als een nieuwe/geplande mast wordt gescand wordt hij aangemaakt op de kaart. Je hebt misschien wel al eens iets met een vraagteken zien staan. Dat zijn die. Er wordt dan ook een melding gestuurd op Telegram in Telegram: View @antennekaart_notificaties
Aan die locatie op de kaart kunnen de eNB/gNB nummers dan worden gekoppeld. In Netmonster zie je de [Nieuw] prefix bij de site. Alle cellen die op die eNB/gNB nummers worden gedetecteerd worden 1:1 weer naar NetMonster geëxporteerd zo lang hij met een vraagteken op de kaart staat
Als die site dan later verschijnt in een Antenneregister update wordt dat gezien als de feitelijke data, en is dat dus de data die in NetMonster staat. Daardoor zal NetMonster nieuw toegevoegde frequenties aan die site dan altijd als een nieuwe onbekende cell zien
1 Like
Dankjewel voor je uitleg. Nu ben ik weer wat wijzer geworden 
1 Like