Het valt mij op dat veel BTS’sen van KPN een extra kleine antenne heeft. Zelfs op de tijdelijke locaties hebben die een kleine antenne.
Ik vermoed dat het voor GPS is… maar waarom hebbende andere providers dat niet? Waar is het voor?
Het valt mij op dat veel BTS’sen van KPN een extra kleine antenne heeft. Zelfs op de tijdelijke locaties hebben die een kleine antenne.
Ik vermoed dat het voor GPS is… maar waarom hebbende andere providers dat niet? Waar is het voor?
De kleine antenne die je naast de kast ziet is inderdaad GPS. Dit wordt gebruikt voor kloksynchronisatie. Daarmee kunnen signalen tussen de sites gesynchroniseerd worden. Voor bepaalde FDD toepassingen is dit nodig, maar de belangrijkste reden is TDD. Tussen alle sites in de omgeving wordt gesynchroniseerd wanneer ze zenden en wanneer ze luisteren. Als mast 1 staat te zenden terwijl mast 2 staat te luisteren op dezelfde frequentie zal hij je telefoon niet horen. Dus alle masten zenden en luisteren tegelijk.
Odido en Vodafone doen deze synchronisatie puur via het netwerk, via PTP en SyncE. Geen idee of KPN ook een fallback via het netwerk heeft als GPS niet beschikbaar is. De Huawei BBU’s hebben in elk geval een ingebouwde GPS aansluiting waar al deze antennes op zijn aangesloten
Een kleine antenne als in een ‘hoedje’ (kegelvorm)? Dan is het een GPS antenne. Heel veel netwerken gebruiken dit om de interne klok te voeden, primair of als backup. Alle sites moeten gelijk lopen, anders gaan handovers niet goed.
Als het een klein ‘staafje’ (omni) is kan het ook een fallback mogelijkheid zijn voor de glasvezel aansluiting. De verbinding loopt dan als 4G/5G verbinding over het netwerk van een provider. Soort van FWA dus.
Bij de providers zul je dit waarschijnlijk niet zo snel vinden vanwege de benodigde bandbreedte, maar andere netwerken zoals die van Utility Connect, etc hebben dit soms wel.
ProRail en GVB hebben dit weer anders opgelost, door altijd 2 sites onderling met MicroWave te verbinden. Valt een glasvezel dan weg, wordt de site via de MW en de glasvezel op de andere site bedient. De glasvezel van de 2 sites moeten dan goed geselecteerd worden en niet over dezelfde PoP lopen ![]()
Ik doel inderdaad op de GPS antenne. Bedankt voor de uitleg.
Ik heb in deze regio nog geen straalverbindingen van GSM-R gezien. Valt best mee hoeveel een extra straalverbinding hebben.